Laatste nieuws

Terugblik bijeenkomst Digitale Geletterdheid

Vorige week vond tijdens de Week van de Mediawijsheid onze bijeenkomst met het thema digitale geletterdheid plaats. Er waren ruim 50 deelnemers die zich hebben verdiept in Jongeren en Mediawijsheid, Computational Thinking en ook met ontwikkelaars hebben kunnen sparren. Wij vonden het een inspirerende middag en willen je daarom hartelijk danken voor je komst.

Presentaties:

En de links naar de (gratis) lessen: voor leerkrachten en voor kinderen

   

Dieter Möckelmann aanwezig tijdens bijeenkomst Digitale Geletterheid

Op 21 november organiseert Instruct een bijeenkomst met het thema digitale geletterheid. Vanuit het COMM: museum van communicatie in Den Haag zal Dieter Möckelmann van Like to Share stilstaan bij het belang voor de juiste skills voor leraren. Om leerlingen 21ste eeuwse vaardigheden aan te leren, moet de leraar er ook bekwaam in zijn. Naast zijn presentatie “Heeft u wél de skills?” staan er ook nog vele andere interessante sprekers op het programma.

Programma op 21 november (13.00 – 17.00 uur):

Optie: kosteloos bezoek aan het museum tussen 11.00 uur – 13.00 uur

  • Jongeren en mediawijsheid

Linda Vonhof

Linda Vonhof van Social Media Wijs maakt op basis van onderzoek en trends inzichtelijk hoe jeugd gebruik maakt van social media. Online veiligheid, groepsdruk 2.0 en social influencers komen als thema’s naar voren.

  • Ontwikkelingen vanuit SLO

SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) vertelt o.a. over de leerlijnen digitale geletterdheid die ze aan het ontwikkelen zijn met scholen.

Over Basiskennis ICT, Informatie-vaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid in DIGIT, voor docenten die al met DIGIT werken is er een verdiepende sessie.

  • Computational Thinking

Felienne HermansFelienne Hermans werkt aan de TU Delft als docent software engineering en zet zich daarnaast in voor programmeeronderwijs aan zoveel mogelijk leerlingen.

  • COMM, Dieter Möckelmann
  • Heb jij wél de skills? Om leerlingen 21ste eeuwse vaardigheden aan te leren, moet de leraar er ook bekwaam in zijn. Namens COMM zal Dieter Möckelmann van Like to Share stilstaan bij het belang van de juiste skills voor leraren.

  • Borrel

Klik hier om je aan te melden

Instruct organiseert dit op 21 november in het COMM: museum voor communicatie in Den Haag.


ACTIE: bezoek COMM ook met je klas! 

We verloten, onder de deelnemers aan de bijeenkomst digitale geletterdheid op 21 november, 15 x een klassenuitje voor het voortgezet onderwijs. Wanneer je aanwezig bent deze middag, maak je kans om met je klas kosteloos naar het COMM: museum voor communicatie te gaan. Ook kan je tijdens dit bezoek eenmalig tegen gereduceerd tarief een workshop volgen over “Presenteren”, “Fake News” of “Mediawijsheid”. Deze duren 90 minuten en zijn afgestemd op jouw doelgroep.

Conferentie Digitale Geletterdheid

In de week van de mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) organiseren Instruct en Kennisnet beiden een conferentie over Digitale Geletterdheid.

Instruct organiseert dit op 21 november in het COMM: museum voor communicatie in Den Haag en Kennisnet organiseert dit op 16 november in Beeld en Geluid Hilversum.

Programma op 21 november (13.00 – 17.00 uur):

Optie: kosteloos bezoek aan het museum tussen 11.00 uur – 13.00 uur

  • Jongeren en mediawijsheid

Linda Vonhof

Linda Vonhof van Social Media Wijs maakt op basis van onderzoek en trends inzichtelijk hoe jeugd gebruik maakt van social media. Online veiligheid, groepsdruk 2.0 en social influencers komen als thema’s naar voren.

  • Ontwikkelingen vanuit SLO

SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) vertelt o.a. over de leerlijnen digitale geletterdheid die ze aan het ontwikkelen zijn met scholen.

Over Basiskennis ICT, Informatie-vaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid in DIGIT, voor docenten die al met DIGIT werken is er een verdiepende sessie.

  • Computational Thinking

Felienne HermansFelienne Hermans werkt aan de TU Delft als docent software engineering en zet zich daarnaast in voor programmeeronderwijs aan zoveel mogelijk leerlingen.

  • COMM

Museum voor communicatie is de plek waar je de invloed van communucatie ervaart. Als bezoeker onderga je wat de impact van communciatie is op jou en je omgeving.

  • Borrel

Klik hier om je aan te melden


ACTIE: bezoek COMM ook met je klas! 

We verloten, onder de deelnemers aan de bijeenkomst digitale geletterdheid op 21 november, 15 x een klassenuitje voor het voortgezet onderwijs. Wanneer je aanwezig bent deze middag, maak je kans om met je klas kosteloos naar het COMM: museum voor communicatie te gaan. Ook kan je tijdens dit bezoek eenmalig tegen gereduceerd tarief een workshop volgen over “Presenteren”, “Fake News” of “Mediawijsheid”. Deze duren 90 minuten en zijn afgestemd op jouw doelgroep.

Bijeenkomst Digitale Geletterdheid 21 november

Uitnodiging bijeenkomst Digitale Geletterdheid (13.00 – 17.00 uur)

Een speciale dag voor jou én met jou, waarbij het programma is afgestemd op de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid in het vo. De middag geeft een beeld van de trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid in het onderwijs en je krijgt handvatten om het zelf in te zetten.

Onderstaand en meer komt aan bod bij de bijeenkomst op woensdag 21 november in het COMM: museum voor communicatie waar we je van harte voor uitnodigen!

Programma themamiddag Digitale Geletterdheid met o.a. (13.00 – 17.00):

Optie: kosteloos bezoek aan het museum tussen 11.00 uur – 13.00 uur

  • Jongeren en mediawijsheid

Linda Vonhof van Social Media Wijs maakt op basis van onderzoek en trends inzichtelijk hoe jeugd gebruik maakt van social media. Online veiligheid, groepsdruk 2.0 en social influencers komen als thema’s naar voren.

  • Methode DIGIT

Over Basiskennis ICT, Informatie-vaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid in DIGIT, voor docenten die al met DIGIT werken is er een verdiepende sessie.

  • Computational Thinking

Felienne Hermans werkt aan de TU Delft als docent software engineering en zet zich daarnaast in voor programmeeronderwijs aan zoveel mogelijk leerlingen.

  • COMM

Museum voor communicatie is de plek waar je de invloed van communucatie ervaart. Als bezoeker onderga je wat de impact van communciatie is op jou en je omgeving.

  • Borrel
Klik hier om je aan te melden

ACTIE: bezoek COMM ook met je klas! 

We verloten voor deelnemers op 21 november aan de bijeenkomst digitale geletterdheid 15 x een klassenuitje. Wanneer je aanwezig bent deze middag, maak je kans om met je klas kosteloos naar het COMM: museum voor communicatie te gaan. Ook kan je tijdens dit bezoek eenmaling tegen gereduceerd tarief een workshop volgen over “Presenteren”, “Fake News” of “Mediawijsheid”. Deze duren 90 minuten en zijn afgestemd op jouw doelgroep.

Tweede tussenproduct curriculum: model voor het ontwerp van digitale geletterdheid

Het model voor het ontwerp van digitale geletterdheid is het tweede tussenproduct van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Kennisnet sprak Frank van der Sterren van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Hij vertelt over het resultaat van het tweede tussenproduct en de feedback op het eerste tussenproduct.

Wat was de belangrijkste feedback op het eerste tussenproduct?

“We zijn heel tevreden met alle positieve en opbouwende feedback. De belangrijkste punten van feedback hadden betrekking op het curriculumontwerp en op de invoering van het ontwerp. Het ontwerp – dit is het model en de introductie van de vier inhoudelijke domeinen – zorgde in het begin voor spraakverwarring, aangezien de term ‘domeinen’ al gebruikt wordt door het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO). In onze herziene versie hebben we dit vervangen door de term ‘perspectieven’. Deze sluiten aan op de bestaande vier domeinen van het SLO.

“Een ander belangrijk punt is de haalbaarheid van volledige integratie van digitale geletterdheid. Hierover hebben we in de tweede ontwikkelsessie veel gediscussieerd. Dit blijft onderwerp van gesprek, maar wij blijven op dit moment bij ons standpunt dat het vanuit het ideaalbeeld geïntegreerd aangeboden wordt. We kijken ook realistisch naar de praktische uitvoering en beseffen dat de keuze voor volledige integratie nog niet gemaakt kan worden.”

Lees het volledige interview op de website van Kennisnet. 

 

Digitale geletterdheid nieuw kernvak in het onderwijs?

De digitale wereld waarin kinderen van nu opgroeien verandert razendsnel. Tineke Netelenbos, voorzitter van ECP en Digital Champion pleit voor digitale geletterdheid tot kernvak van ons huidige onderwijs te laten behoren.

Kinderen bewust maken van de risico’s op internet, maar tegelijkertijd leren de kansen van de digitale wereld te benutten; dat is waar het Netelenbos om gaat. “Er komt enorm veel data ons land binnen en wij slaan ook veel data op. Dat maakt Nederland tot een koploper binnen Europa, maar al die data betekent ook dat cybercriminaliteit zich vaak op ons land richt.

Lees het volledige artikel hier.

Conferentie Digitale Geletterdheid en Informatica

I&I en SLO organiseren samen een Conferentie Informatica-onderwijs en Digitale Geletterdheid

Datum: 7 november van 16.00 – 20.30 uur & 8 november van 9.00 tot 17.00 uur.
Locatie: Utrecht (Universiteit van Utrecht)

Steeds meer scholen zien het belang van Digitale Geletterdheid. Tijdens de conferentie leert u meer over wat dit inhoudt en hoe andere scholen dit vormgeven. Het gaat daarbij om Computational Thinking en leren programmeren, maar ook mediawijsheid en informatievaardigheden. Ook hierbij krijgt u allerlei concreet materiaal aangereikt dat u kunt gebruiken om uw leerlingen digitaal geletterd te krijgen.

Het nieuwe examenprogramma informatica komt er aan. Tijdens deze conferentie kunt u zich daar op voorbereiden. Er is veel aandacht voor de inhoud van het nieuwe exameprogramma en de implementatie hiervan in de klas. De ontwikkelaars van de keuzemodules geven verdiepende workshops zodat u zich met vertrouwen verder kunt voorbereiden op het nieuwe examenprogramma. U krijgt daarbij veel praktisch materiaal aangereikt.

Binnenkort kunt u zich aanmelden.