Laatste nieuws

Tweede tussenproduct curriculum: model voor het ontwerp van digitale geletterdheid

Het model voor het ontwerp van digitale geletterdheid is het tweede tussenproduct van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Kennisnet sprak Frank van der Sterren van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Hij vertelt over het resultaat van het tweede tussenproduct en de feedback op het eerste tussenproduct.

Wat was de belangrijkste feedback op het eerste tussenproduct?

“We zijn heel tevreden met alle positieve en opbouwende feedback. De belangrijkste punten van feedback hadden betrekking op het curriculumontwerp en op de invoering van het ontwerp. Het ontwerp – dit is het model en de introductie van de vier inhoudelijke domeinen – zorgde in het begin voor spraakverwarring, aangezien de term ‘domeinen’ al gebruikt wordt door het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO). In onze herziene versie hebben we dit vervangen door de term ‘perspectieven’. Deze sluiten aan op de bestaande vier domeinen van het SLO.

“Een ander belangrijk punt is de haalbaarheid van volledige integratie van digitale geletterdheid. Hierover hebben we in de tweede ontwikkelsessie veel gediscussieerd. Dit blijft onderwerp van gesprek, maar wij blijven op dit moment bij ons standpunt dat het vanuit het ideaalbeeld geïntegreerd aangeboden wordt. We kijken ook realistisch naar de praktische uitvoering en beseffen dat de keuze voor volledige integratie nog niet gemaakt kan worden.”

Lees het volledige interview op de website van Kennisnet. 

 

Digitale geletterdheid nieuw kernvak in het onderwijs?

De digitale wereld waarin kinderen van nu opgroeien verandert razendsnel. Tineke Netelenbos, voorzitter van ECP en Digital Champion pleit voor digitale geletterdheid tot kernvak van ons huidige onderwijs te laten behoren.

Kinderen bewust maken van de risico’s op internet, maar tegelijkertijd leren de kansen van de digitale wereld te benutten; dat is waar het Netelenbos om gaat. “Er komt enorm veel data ons land binnen en wij slaan ook veel data op. Dat maakt Nederland tot een koploper binnen Europa, maar al die data betekent ook dat cybercriminaliteit zich vaak op ons land richt.

Lees het volledige artikel hier.

Conferentie Digitale Geletterdheid en Informatica

I&I en SLO organiseren samen een Conferentie Informatica-onderwijs en Digitale Geletterdheid

Datum: 7 november van 16.00 – 20.30 uur & 8 november van 9.00 tot 17.00 uur.
Locatie: Utrecht (Universiteit van Utrecht)

Steeds meer scholen zien het belang van Digitale Geletterdheid. Tijdens de conferentie leert u meer over wat dit inhoudt en hoe andere scholen dit vormgeven. Het gaat daarbij om Computational Thinking en leren programmeren, maar ook mediawijsheid en informatievaardigheden. Ook hierbij krijgt u allerlei concreet materiaal aangereikt dat u kunt gebruiken om uw leerlingen digitaal geletterd te krijgen.

Het nieuwe examenprogramma informatica komt er aan. Tijdens deze conferentie kunt u zich daar op voorbereiden. Er is veel aandacht voor de inhoud van het nieuwe exameprogramma en de implementatie hiervan in de klas. De ontwikkelaars van de keuzemodules geven verdiepende workshops zodat u zich met vertrouwen verder kunt voorbereiden op het nieuwe examenprogramma. U krijgt daarbij veel praktisch materiaal aangereikt.

Binnenkort kunt u zich aanmelden.

Instruct verhoogt bereik onder scholieren met content Alert Online

Alert Online creëert samen met Isabel Provoost diverse video’s over cybersecurityonderwerpen. Deze video’s kunnen ook door partners worden ingezet. Een interview met René de Wild van Uitgeverij Instruct over cybersecurity in het onderwijs.

  • Waarom hebben jullie ervoor gekozen om de video’s van Isabel te gebruiken?

‘Alert Online en Uitgeverij Instruct hebben hetdezelfde doel: Nederland online veiliger maken. Wij zijn goed vertegenwoordigd in het voortgezet onderwijs. De filmpjes sluiten perfect aan op onze content. Daarnaast kan de doelgroep zich met Isabel identificeren en behandelt ze onderwerpen op een toegankelijke manier. Bij de filmpjes hebben we enkele vragen en opdrachten gemaakt, zodat leerlingen praktisch bezig zijn met de boodschap.’

Als professional valt hem de pragmatische aanpak op. ‘Maak het concreet is iets wat in een recent filmpje wordt gezegd over jezelf online beveiligen. Stel het niet uit, maar doe het, of plan het tenminste. Verander je wachtwoorden om de zoveel maanden. Ga niet uit van het feit dat het wellicht jaren goed is gegaan met je oude wachtwoorden.’

Bekijk hier één van de video’s van Alert Online over veilige wifi-netwerken.

  • Voor wie is jullie lespakket digitale mediawijsheid bedoeld?

‘Het voortgezet onderwijs – van praktijkonderwijs tot gymnasium. Het is een lesmethode die zelfstandig en klassikaal behandeld kan worden en bevat 60 tot 80 studiebelastingsuren. De leerling heeft zijn eigen online-leeromgeving en voor de docent is er een beheeromgeving om onder andere antwoorden en toetsresultaten te beheren. Ons product wordt na twee jaar op zo’n 150 scholen gebruikt. Door toegenomen bewustwording van cybersecurity en aankomende vernieuwingen in het onderwijscurriculum neemt dat aantal sterk toe.

Lees het volledige interview op Alert Online.

Veilig en effectief investeren in devices op school

Steeds meer scholen maken gebruik van digitaal leermateriaal in hun onderwijs. Om dit leermateriaal in te kunnen zetten, zijn (mobiele) apparaten zoals tablets, laptops en chromebooks nodig. Een kwestie van inkopen zou je zeggen, maar met alleen investeren in devices ben je er nog niet. Ook de onderliggende ict-infrastructuur moet op orde zijn voordat je digitale lesmethodes effectief kunt inzetten.

Lees het volledige artikel en de brochure leermateriaal op de devices. 

 

DIGIT & TU Delft werken samen aan Computational Thinking!

DIGIT en TU Delft slaan de handen in één voor het maken van geschikt lesmateriaal voor het onderdeel Computational Thinking. We stellen u graag voor aan Felienne Hermans; onze nieuwe auteur.
Felienne Hermans
Felienne Hermans is docent software engineering en wetenschapper aan de TU Delft. Zij staat bij haar studenten bekend om haar originele, innovatieve en vernieuwende aanpak. Met een combinatie van online en campus onderwijs doceert ze computational skills. Daarnaast doet ze onderzoek naar programmeeronderwijs en begeleidt ze afstudeerders en promovendi.
Belang van programmeren

Felienne Hermans doceert op een originele, innovatieve en vernieuwende wijze computational skills aan de TU Delft. Programmeeronderwijs is ook het onderwerp van haar onderzoek: wat werkt wel en niet op het gebied van ICT-onderwijs. Vanuit het belang van programmeren vraagt ze aandacht voor goed ICT-onderwijs, niet alleen voor Delftse studenten, ook voor leerlingen en docenten in Nederland en daarbuiten. Felienne levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de ICT-skills van toekomstige studenten wereldwijd.

Aanstekelijk

Feliennes liefde voor en haar plezier in programmeren werken aanstekelijk. Zij inspireert, ze vindt dat ook niet-beta’s, ook meisjes, ook blinden of slechtzienden, ook kinderen uit “achterstandswijken” de kans moeten krijgen om te leren programmeren. En ze weet velen mee te krijgen met die missie.

Wat en wanneer?

Felienne is al druk aan de slag met het lesmateriaal. Het onderdeel Computational Thinking in DIGIT gaat van 3 studiebelastingsuren naar ruim 15 studiebelastingsuren.

Leerlingen zullen zowel aan de slag gaan met blokkentalen, als met geschreven programmeertalen zoals Python. Uiteraard allemaal aangeboden op een speelse ‘hybride’ manier met zowel klassikale als digitale werkvormen.

In juni zullen enkele scholen het nieuwe lesmateriaal gaan testen. Vanaf de start van het nieuwe schooljaar kan iedereen er mee aan de slag!

Meer zien?

Interesse in DIGIT? Wij maken graag kosteloos een persoonlijke proefomgeving voor uw school aan. U krijgt dan ook toegang tot de docentomgeving.

Bent u benieuwd naar het nieuwe lesmateriaal voor Computational Thinking? Vanaf eind mei kunnen we u een preview geven.

Vraag naar René de Wild (bel 06-13461107 of mail naar: r.de.wild@instruct.nl) voor een previewvrijblijvende prijsopgave en/of een proefomgeving.

Conceptvisie digitale geletterdheid: ontwikkelteam aan het woord

Dit jaar buigen de ontwikkelteams van curriculum.nu over de vraag wat leerlingen in het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo) moeten kennen en kunnen. In dit artikel lees je meer over de inhoud. Ook spraken wij met Aemile Roos, directeur van CBS De Bron en onderdeel van het ontwikkelteam digitale geletterdheid.

De conceptvisie beschrijft een aantal domeinen in hoofdlijnen en legt uit waar digitale geletterdheid over gaat. Deze domeinen zijn allemaal met elkaar verbonden; ze staan niet op zichzelf.

  • Kennis over digitale technologie is de basis om andere, complexere, kennis en vaardigheden aan te kunnen leren. Zo kunnen leerlingen effectief gebruikmaken van digitale technologie.
  • Omgaan met digitale technologie biedt mogelijkheden om zelf actief mee te doen in de digitale maatschappij. Denk hierbij aan:
  1. het oplossen van problemen met digitale technologie
  2. het systematisch zoeken naar informatie
  3. het leren omgaan met grote hoeveelheden data en deze op waarde te schatten, te verwerken en te gebruiken.
  • Nadenken over digitale technologie leert leerlingen kritisch kijken naar- en reflecteren over – digitale technologie. Wijs omgaan met media, identiteit, ethiek en veiligheid zijn grote thema’s waar leerlingen mee in aanraking komen.
  • Creëren met digitale technologie kan zorgen voor een onderzoekende houding bij leerlingen. In het vervolgonderwijs wordt dit steeds meer van de leerling gevraagd. Door bijvoorbeeld een ontwerp- en maakproces te doorlopen, ontdekken leerlingen hun eigen mogelijkheden, talenten en kwaliteiten. Digitale technologie krijgt zo waarde voor het leerproces, de persoonsontwikkeling en de loopbaan van de leerling.

De volledige omschrijving is te vinden op curriculum.nu.

Lees het volledige artikel op Kennisnet.nl

Scholen in maag met ‘sexy’ appjes en vechtfilmpjes

Leraren die ‘sexy’ appjes versturen, gefilmde vechtpartijen op schoolpleinen die ‘viral’ gaan en onhandige politieke uitspraken van leraren. Online incidenten bezorgen middelbare scholen kopzorgen.

Het leek zo makkelijk. Even die prangende vraag aan de leraar stellen via WhatsApp. Een serieus antwoord komt terug, maar ook: nachtkusjes. Twee leerlingen laten de berichtjes aan de directeur van hun middelbare school zien. De leraar wordt ontslagen. Maar wat doe je als een leraar per ongeluk een pikante privéfoto in de klassenapp verstuurt? Of als een docent via Twitter een politieke uitspraak doet, waarover leerlingen en ouders hun beklag doen? En wat als de naam van jouw school ineens overal in het nieuws opduikt, omdat leerlingen ongevraagd een naaktfoto van een klasgenoot via sociale media hebben verspreid?

Lees het volledige artikel op AD.nl

Sociale media en schoolmedewerkers: hoe ga je om met valkuilen?

Hoe kunnen scholen beleid ontwikkelen om incidenten met sociale media te voorkomen? En hoe kun je als bestuurders of schoolleider het beste reageren als er toch dingen misgaan? Deze vragen worden beantwoord in een nieuwe publicatie van Kennisnet, gemaakt in samenwerking met stichting School en Veiligheid.

De brochure ‘Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen’ gaat over social-mediagebruik door onderwijzend (en onderwijs-ondersteunend) personeel, en wat dat betekent voor scholen.

Lees het volledige artikel op de website van Kennisnet.