Laatste nieuws

Dieter Möckelmann aanwezig tijdens bijeenkomst Digitale Geletterheid

Op 21 november organiseert Instruct een bijeenkomst met het thema digitale geletterheid. Vanuit het COMM: museum van communicatie in Den Haag zal Dieter Möckelmann van Like to Share stilstaan bij het belang voor de juiste skills voor leraren. Om leerlingen 21ste eeuwse vaardigheden aan te leren, moet de leraar er ook bekwaam in zijn. Naast zijn presentatie “Heeft u wél de skills?” staan er ook nog vele andere interessante sprekers op het programma.

Programma op 21 november (13.00 – 17.00 uur):

Optie: kosteloos bezoek aan het museum tussen 11.00 uur – 13.00 uur

  • Jongeren en mediawijsheid

Linda Vonhof

Linda Vonhof van Social Media Wijs maakt op basis van onderzoek en trends inzichtelijk hoe jeugd gebruik maakt van social media. Online veiligheid, groepsdruk 2.0 en social influencers komen als thema’s naar voren.

  • Ontwikkelingen vanuit SLO

SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) vertelt o.a. over de leerlijnen digitale geletterdheid die ze aan het ontwikkelen zijn met scholen.

Over Basiskennis ICT, Informatie-vaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid in DIGIT, voor docenten die al met DIGIT werken is er een verdiepende sessie.

  • Computational Thinking

Felienne HermansFelienne Hermans werkt aan de TU Delft als docent software engineering en zet zich daarnaast in voor programmeeronderwijs aan zoveel mogelijk leerlingen.

  • COMM, Dieter Möckelmann
  • Heb jij wél de skills? Om leerlingen 21ste eeuwse vaardigheden aan te leren, moet de leraar er ook bekwaam in zijn. Namens COMM zal Dieter Möckelmann van Like to Share stilstaan bij het belang van de juiste skills voor leraren.

  • Borrel

Klik hier om je aan te melden

Instruct organiseert dit op 21 november in het COMM: museum voor communicatie in Den Haag.


ACTIE: bezoek COMM ook met je klas! 

We verloten, onder de deelnemers aan de bijeenkomst digitale geletterdheid op 21 november, 15 x een klassenuitje voor het voortgezet onderwijs. Wanneer je aanwezig bent deze middag, maak je kans om met je klas kosteloos naar het COMM: museum voor communicatie te gaan. Ook kan je tijdens dit bezoek eenmalig tegen gereduceerd tarief een workshop volgen over “Presenteren”, “Fake News” of “Mediawijsheid”. Deze duren 90 minuten en zijn afgestemd op jouw doelgroep.

Conferentie Digitale Geletterdheid

In de week van de mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) organiseren Instruct en Kennisnet beiden een conferentie over Digitale Geletterdheid.

Instruct organiseert dit op 21 november in het COMM: museum voor communicatie in Den Haag en Kennisnet organiseert dit op 16 november in Beeld en Geluid Hilversum.

Programma op 21 november (13.00 – 17.00 uur):

Optie: kosteloos bezoek aan het museum tussen 11.00 uur – 13.00 uur

  • Jongeren en mediawijsheid

Linda Vonhof

Linda Vonhof van Social Media Wijs maakt op basis van onderzoek en trends inzichtelijk hoe jeugd gebruik maakt van social media. Online veiligheid, groepsdruk 2.0 en social influencers komen als thema’s naar voren.

  • Ontwikkelingen vanuit SLO

SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) vertelt o.a. over de leerlijnen digitale geletterdheid die ze aan het ontwikkelen zijn met scholen.

Over Basiskennis ICT, Informatie-vaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid in DIGIT, voor docenten die al met DIGIT werken is er een verdiepende sessie.

  • Computational Thinking

Felienne HermansFelienne Hermans werkt aan de TU Delft als docent software engineering en zet zich daarnaast in voor programmeeronderwijs aan zoveel mogelijk leerlingen.

  • COMM

Museum voor communicatie is de plek waar je de invloed van communucatie ervaart. Als bezoeker onderga je wat de impact van communciatie is op jou en je omgeving.

  • Borrel

Klik hier om je aan te melden


ACTIE: bezoek COMM ook met je klas! 

We verloten, onder de deelnemers aan de bijeenkomst digitale geletterdheid op 21 november, 15 x een klassenuitje voor het voortgezet onderwijs. Wanneer je aanwezig bent deze middag, maak je kans om met je klas kosteloos naar het COMM: museum voor communicatie te gaan. Ook kan je tijdens dit bezoek eenmalig tegen gereduceerd tarief een workshop volgen over “Presenteren”, “Fake News” of “Mediawijsheid”. Deze duren 90 minuten en zijn afgestemd op jouw doelgroep.

Bijeenkomst Digitale Geletterdheid 21 november

Uitnodiging bijeenkomst Digitale Geletterdheid (13.00 – 17.00 uur)

Een speciale dag voor jou én met jou, waarbij het programma is afgestemd op de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid in het vo. De middag geeft een beeld van de trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid in het onderwijs en je krijgt handvatten om het zelf in te zetten.

Onderstaand en meer komt aan bod bij de bijeenkomst op woensdag 21 november in het COMM: museum voor communicatie waar we je van harte voor uitnodigen!

Programma themamiddag Digitale Geletterdheid met o.a. (13.00 – 17.00):

Optie: kosteloos bezoek aan het museum tussen 11.00 uur – 13.00 uur

  • Jongeren en mediawijsheid

Linda Vonhof van Social Media Wijs maakt op basis van onderzoek en trends inzichtelijk hoe jeugd gebruik maakt van social media. Online veiligheid, groepsdruk 2.0 en social influencers komen als thema’s naar voren.

  • Methode DIGIT

Over Basiskennis ICT, Informatie-vaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid in DIGIT, voor docenten die al met DIGIT werken is er een verdiepende sessie.

  • Computational Thinking

Felienne Hermans werkt aan de TU Delft als docent software engineering en zet zich daarnaast in voor programmeeronderwijs aan zoveel mogelijk leerlingen.

  • COMM

Museum voor communicatie is de plek waar je de invloed van communucatie ervaart. Als bezoeker onderga je wat de impact van communciatie is op jou en je omgeving.

  • Borrel
Klik hier om je aan te melden

ACTIE: bezoek COMM ook met je klas! 

We verloten voor deelnemers op 21 november aan de bijeenkomst digitale geletterdheid 15 x een klassenuitje. Wanneer je aanwezig bent deze middag, maak je kans om met je klas kosteloos naar het COMM: museum voor communicatie te gaan. Ook kan je tijdens dit bezoek eenmaling tegen gereduceerd tarief een workshop volgen over “Presenteren”, “Fake News” of “Mediawijsheid”. Deze duren 90 minuten en zijn afgestemd op jouw doelgroep.

Tweede tussenproduct curriculum: model voor het ontwerp van digitale geletterdheid

Het model voor het ontwerp van digitale geletterdheid is het tweede tussenproduct van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Kennisnet sprak Frank van der Sterren van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Hij vertelt over het resultaat van het tweede tussenproduct en de feedback op het eerste tussenproduct.

Wat was de belangrijkste feedback op het eerste tussenproduct?

“We zijn heel tevreden met alle positieve en opbouwende feedback. De belangrijkste punten van feedback hadden betrekking op het curriculumontwerp en op de invoering van het ontwerp. Het ontwerp – dit is het model en de introductie van de vier inhoudelijke domeinen – zorgde in het begin voor spraakverwarring, aangezien de term ‘domeinen’ al gebruikt wordt door het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO). In onze herziene versie hebben we dit vervangen door de term ‘perspectieven’. Deze sluiten aan op de bestaande vier domeinen van het SLO.

“Een ander belangrijk punt is de haalbaarheid van volledige integratie van digitale geletterdheid. Hierover hebben we in de tweede ontwikkelsessie veel gediscussieerd. Dit blijft onderwerp van gesprek, maar wij blijven op dit moment bij ons standpunt dat het vanuit het ideaalbeeld geïntegreerd aangeboden wordt. We kijken ook realistisch naar de praktische uitvoering en beseffen dat de keuze voor volledige integratie nog niet gemaakt kan worden.”

Lees het volledige interview op de website van Kennisnet. 

 

Digitale geletterdheid nieuw kernvak in het onderwijs?

De digitale wereld waarin kinderen van nu opgroeien verandert razendsnel. Tineke Netelenbos, voorzitter van ECP en Digital Champion pleit voor digitale geletterdheid tot kernvak van ons huidige onderwijs te laten behoren.

Kinderen bewust maken van de risico’s op internet, maar tegelijkertijd leren de kansen van de digitale wereld te benutten; dat is waar het Netelenbos om gaat. “Er komt enorm veel data ons land binnen en wij slaan ook veel data op. Dat maakt Nederland tot een koploper binnen Europa, maar al die data betekent ook dat cybercriminaliteit zich vaak op ons land richt.

Lees het volledige artikel hier.

Conferentie Digitale Geletterdheid en Informatica

I&I en SLO organiseren samen een Conferentie Informatica-onderwijs en Digitale Geletterdheid

Datum: 7 november van 16.00 – 20.30 uur & 8 november van 9.00 tot 17.00 uur.
Locatie: Utrecht (Universiteit van Utrecht)

Steeds meer scholen zien het belang van Digitale Geletterdheid. Tijdens de conferentie leert u meer over wat dit inhoudt en hoe andere scholen dit vormgeven. Het gaat daarbij om Computational Thinking en leren programmeren, maar ook mediawijsheid en informatievaardigheden. Ook hierbij krijgt u allerlei concreet materiaal aangereikt dat u kunt gebruiken om uw leerlingen digitaal geletterd te krijgen.

Het nieuwe examenprogramma informatica komt er aan. Tijdens deze conferentie kunt u zich daar op voorbereiden. Er is veel aandacht voor de inhoud van het nieuwe exameprogramma en de implementatie hiervan in de klas. De ontwikkelaars van de keuzemodules geven verdiepende workshops zodat u zich met vertrouwen verder kunt voorbereiden op het nieuwe examenprogramma. U krijgt daarbij veel praktisch materiaal aangereikt.

Binnenkort kunt u zich aanmelden.

Instruct verhoogt bereik onder scholieren met content Alert Online

Alert Online creëert samen met Isabel Provoost diverse video’s over cybersecurityonderwerpen. Deze video’s kunnen ook door partners worden ingezet. Een interview met René de Wild van Uitgeverij Instruct over cybersecurity in het onderwijs.

  • Waarom hebben jullie ervoor gekozen om de video’s van Isabel te gebruiken?

‘Alert Online en Uitgeverij Instruct hebben hetdezelfde doel: Nederland online veiliger maken. Wij zijn goed vertegenwoordigd in het voortgezet onderwijs. De filmpjes sluiten perfect aan op onze content. Daarnaast kan de doelgroep zich met Isabel identificeren en behandelt ze onderwerpen op een toegankelijke manier. Bij de filmpjes hebben we enkele vragen en opdrachten gemaakt, zodat leerlingen praktisch bezig zijn met de boodschap.’

Als professional valt hem de pragmatische aanpak op. ‘Maak het concreet is iets wat in een recent filmpje wordt gezegd over jezelf online beveiligen. Stel het niet uit, maar doe het, of plan het tenminste. Verander je wachtwoorden om de zoveel maanden. Ga niet uit van het feit dat het wellicht jaren goed is gegaan met je oude wachtwoorden.’

Bekijk hier één van de video’s van Alert Online over veilige wifi-netwerken.

  • Voor wie is jullie lespakket digitale mediawijsheid bedoeld?

‘Het voortgezet onderwijs – van praktijkonderwijs tot gymnasium. Het is een lesmethode die zelfstandig en klassikaal behandeld kan worden en bevat 60 tot 80 studiebelastingsuren. De leerling heeft zijn eigen online-leeromgeving en voor de docent is er een beheeromgeving om onder andere antwoorden en toetsresultaten te beheren. Ons product wordt na twee jaar op zo’n 150 scholen gebruikt. Door toegenomen bewustwording van cybersecurity en aankomende vernieuwingen in het onderwijscurriculum neemt dat aantal sterk toe.

Lees het volledige interview op Alert Online.

Veilig en effectief investeren in devices op school

Steeds meer scholen maken gebruik van digitaal leermateriaal in hun onderwijs. Om dit leermateriaal in te kunnen zetten, zijn (mobiele) apparaten zoals tablets, laptops en chromebooks nodig. Een kwestie van inkopen zou je zeggen, maar met alleen investeren in devices ben je er nog niet. Ook de onderliggende ict-infrastructuur moet op orde zijn voordat je digitale lesmethodes effectief kunt inzetten.

Lees het volledige artikel en de brochure leermateriaal op de devices. 

 

DIGIT & TU Delft werken samen aan Computational Thinking!

DIGIT en TU Delft slaan de handen in één voor het maken van geschikt lesmateriaal voor het onderdeel Computational Thinking. We stellen u graag voor aan Felienne Hermans; onze nieuwe auteur.
Felienne Hermans
Felienne Hermans is docent software engineering en wetenschapper aan de TU Delft. Zij staat bij haar studenten bekend om haar originele, innovatieve en vernieuwende aanpak. Met een combinatie van online en campus onderwijs doceert ze computational skills. Daarnaast doet ze onderzoek naar programmeeronderwijs en begeleidt ze afstudeerders en promovendi.
Belang van programmeren

Felienne Hermans doceert op een originele, innovatieve en vernieuwende wijze computational skills aan de TU Delft. Programmeeronderwijs is ook het onderwerp van haar onderzoek: wat werkt wel en niet op het gebied van ICT-onderwijs. Vanuit het belang van programmeren vraagt ze aandacht voor goed ICT-onderwijs, niet alleen voor Delftse studenten, ook voor leerlingen en docenten in Nederland en daarbuiten. Felienne levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de ICT-skills van toekomstige studenten wereldwijd.

Aanstekelijk

Feliennes liefde voor en haar plezier in programmeren werken aanstekelijk. Zij inspireert, ze vindt dat ook niet-beta’s, ook meisjes, ook blinden of slechtzienden, ook kinderen uit “achterstandswijken” de kans moeten krijgen om te leren programmeren. En ze weet velen mee te krijgen met die missie.

Wat en wanneer?

Felienne is al druk aan de slag met het lesmateriaal. Het onderdeel Computational Thinking in DIGIT gaat van 3 studiebelastingsuren naar ruim 15 studiebelastingsuren.

Leerlingen zullen zowel aan de slag gaan met blokkentalen, als met geschreven programmeertalen zoals Python. Uiteraard allemaal aangeboden op een speelse ‘hybride’ manier met zowel klassikale als digitale werkvormen.

In juni zullen enkele scholen het nieuwe lesmateriaal gaan testen. Vanaf de start van het nieuwe schooljaar kan iedereen er mee aan de slag!

Meer zien?

Interesse in DIGIT? Wij maken graag kosteloos een persoonlijke proefomgeving voor uw school aan. U krijgt dan ook toegang tot de docentomgeving.

Bent u benieuwd naar het nieuwe lesmateriaal voor Computational Thinking? Vanaf eind mei kunnen we u een preview geven.

Vraag naar René de Wild (bel 06-13461107 of mail naar: r.de.wild@instruct.nl) voor een previewvrijblijvende prijsopgave en/of een proefomgeving.