Laatste nieuws

12% van de Nederlandse burgers is digi-onvaardig

DIGI-onvaardig

Het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties concludeert dit uit onderzoek onder 1853 Nederlandse burgers. Dit onderzoek is gehouden om de digitale omgeving van de overheid hierop aan te passen. Echter geeft het ook een interessante inkijk in het niveau van de digitale vaardigheden van de Nederlandse bevolking.

Digi-onvaardig

12% van de Nederlandse burgers wordt als digi-onvaardig beschouwd. Dit zijn mensen die niet zelfstandig kunnen internetbankieren, een online vakantie boeken of e-mails kunnen openen en beantwoorden. Meer dan de helft van deze groep (56%) is 65 jaar of ouder. De meerderheid (66%) is lager opgeleid. In een steeds verder digitaliserende maatschappij is dit voor deze mensen een groot probleem. Dat blijkt ook uit het feit dat 26% van de respondenten uit dit onderzoek hun persoonlijke zaken niet online kunnen regelen. Denk hierbij aan dingen zoals online belastingaangifte doen, online een afspraak maken om een paspoort aan te vragen of het online doorgeven van de meterstanden. Wat opvalt is dat 66% van deze groep in de veronderstelling was dat ze dit soort zaken wel op eigen kracht online konden regelen, het tegendeel blijkt waar.

Veilig het internet op

Als mensen wel zelfstandig gebruik kunnen maken van het internet is het van groot belang dat ze dit veilig en verantwoord kunnen doen. Ook hieraan schort het bij veel mensen nog. Zo kan 21% van de ondervraagden niet zelfstandig phishing e-mails herkennen. Daarnaast geeft 37% aan dat ze niet zelfstandig kunnen voorkomen dat ze bedrogen worden bij online aan- en verkopen. Ook het werken met veilige instellingen is niet voor iedereen weggelegd. 40% van de deelnemers aan dit onderzoek scoort ‘zwak’ op het werken met veilige instellingen. Dit betekent bijvoorbeeld dat deze mensen niet de incognito modus van hun internetbrowser kunnen gebruiken.

Digivaardigheid Nederlandse bevolking

Het onderzoek sluit af met een overzicht van de digivaardigheid van de Nederlandse bevolking. Wat opvalt is dat slechts drie op de tien burgers digivaardig is én zelfstandig én veilig hun zaken op het internet kan regelen. Dat blijkt uit de onderstaande verdeling van de Nederlandse bevolking op het gebied van digivaardigheden.

Nederlandse bevolking digi-onvaardig

Benieuwd naar de volledige resultaten van het onderzoek?
Download het document hier.

Hoe staat het ervoor met jouw digitale vaardigheden?
Doe de test om te bepalen hoe digitaal vaardig jij momenteel bent!
GA NAAR DE TEST

Nieuw DIGI-feitje beschikbaar! Werken in de cloud

Werken in de cloud

Start je les met een DIGI-feitje breng je leerlingen digitale kennis bij! Win de aandacht van je leerlingen keer op keer met DIGI-feitjes van DIGIT. Download DIGI-feitje nummer 7: Werken in de cloud.

In deze bijzondere tijd wordt er veel verwacht van docenten: dat er op afstand wordt lesgegeven op professionele wijze . En tegelijkertijd wordt ook dat docenten creatieve manieren vinden om hun leerlingen te blijven inspireren. DIGIT biedt tools als DIGI-feitjes kosteloos aan. Met behulp van deze tools kan jij direct aan de slag met je leerlingen. Even geen inspiratie voor de les? Download het laatste DIGI-feitje: Werken in de cloud.

Docenten met leergebied digitale geletterdheid kunnen de DIGI-feitjes gebruiken als start voor de les. Ze bevatten elk een actualiteit in de digitale maatschappij. De onderwerpen zijn 1 op 1 over te nemen in de lessen en zowel online als offline in te zetten. Er worden regelmatig nieuwe lesonderwerpen toegevoegd, dus houdt deze pagina goed in de gaten.

DIGI-feitje: Werken in de cloud

 

cloud computingDownload DIGI-feitje: Werken in de cloud het laatste DIGI-feitje. De volgende DIGI-feitjes zijn ook erg interessant om te bespreken met je leerlingen:

DIGI-feitje: De wereld van Artificial Intelligence
DIGI-feitje: Voorkomen dat je wordt gehackt


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Peiling naar digitale geletterdheid basisschoolleerlingen

Basisschoolleerlingen

In hoeverre zijn basisschoolleerlingen digitaal geletterd? We weten in Nederland nog te weinig over de digitale vaardigheden van kinderen in het basisonderwijs. Om deze reden laat de Inspectie van het Onderwijs in het voorjaar van 2021 voor het eerst een grote peiling uitvoeren op diverse basisscholen onder de naam Peil.DG. Een digitale toets, gegeven door het KBA Nijmegen en de Universiteit Twente, zal de digitale geletterdheid van groep 8 leerlingen bepalen.

De digital native bestaat niet?

In hoeverre weten basisschoolleerlingen hoe ze veilig moeten navigeren in een digitale omgeving? Zijn ze in staat om betrouwbare informatie te zoeken en te verwerken? Hoe gaan ze om met persoonsgegevens? Om hier achter te komen zal onder de naam Peil.DG een zogenoemde ‘nulmeting’ worden uitgevoerd dat zal onderzoeken wat basisschoolleerlingen uit groep 8 op dit moment wel en / of niet kunnen.

Digitale geletterdheid verder vormgeven

Het ontwikkelteam digitale geletterdheid van Curriculum.nu heeft eerder een voorstel voor digitale geletterdheid neergelegd bij de Kamer, zodat het als nieuw leergebied in 2022 in het landelijk curriculum kan komen. Wat het besluit ook wordt, er zal meer aandacht besteed gaan worden aan digitale geletterdheid. Uit internationaal onderzoek blijkt dat de digitale vaardigheden van leerlingen uit het voortgezet onderwijs tegenvallen. Daaruit blijkt hoe belangrijk het is om leerlingen in een vroegtijdig stadium de juiste vaardigheden aan te leren. Hiervoor is het belangrijk dat men eerst weet in hoeverre basisschoolleerlingen al digitaal geletterd zijn. De uitkomsten van de peiling worden gebruikt om het onderwijs in digitale geletterdheid verder vorm te geven en vroegtijdig knelpunten te inventariseren.

Start onderzoek

De peiling Digitale Geletterdheid zal in het voorjaar van 2021 plaatsvinden. Een representatieve steekproef van basisscholen wordt benaderd of ze hieraan willen meedoen. Deelname is volledig vrijwillig. Scholen kunnen zichzelf ook aanmelden voor het proefonderzoek. Meer over het aanmeldproces vind je hier.

Bron: Peildg.nl


Op de hoogte blijven van wat er speelt binnen DIGIT en digitale geletterdheid? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Kans op cyberpesten groter sinds lockdown

cyberpesten

Social distancing heeft ertoe geleidt dat Nederlanders meer tijd doorbrengen op het internet, zo ook jongeren. Helaas betekent de enorme toename in schermtijd ook dat kwetsbare jongeren het doelwit kunnen worden van cyberpesten. Zorg ervoor dat jongeren verantwoord en veilig omgaan met alle beschikbare media en verklein de kans op online pesten.

Kwetsbare groep

Jongeren beschikken over onvoldoende kennis en vaardigheden om zich online te beschermen tegen cyberpesten. Tijdens de intelligente lockdown vertrouwen ouders op digitaal onderwijs en andere online mogelijkheden om jongeren te vermaken. Hier liggen dan ook de risico’s. Daarom is het belangrijk dat ouders, het onderwijs en de regering hier alerter op zijn en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om de online risico’s te beperken.

Instagram tegen cyberpesten

InstagramEen veelgebruikte social app onder jongeren is Instagram. Het sociale mediaplatform heeft onlangs een nieuwe functie ‘Restrict’ toegevoegd waarmee ze hopen online pestgedrag terug te dringen. Deze functie maakt het mogelijk om opmerkingen van gebruikers onder een foto te beperken. Een andere functie is het managen wie je tagt of noemt in een post van een ander. Het taggen van mensen in een reactie of post kan namelijk ook leiden tot online pesten.

Maak jongeren mediawijs

Thuis kunnen ouders duidelijke regels opstellen over hoe en wanneer bepaalde media wordt gebruikt. Het onderwijs heeft ook een verantwoordelijkheid door jongeren te begeleiden en te wijzen op de voordelen en nadelen van toegang tot het internet. Scholen kunnen bijvoorbeeld ondersteunen door lessen aan te bieden in Mediawijsheid uit de methode DIGIT-vo.

Wat is Mediawijsheid?

Mediawijsheid les

Mediawijsheid is een module in DIGIT-vo. Mediawijsheid is het veilig en slim inzetten van alle beschikbare media om de eigen kwaliteit van het leven te vergroten én ervoor te zorgen dat je optimaal kunt deelnemen aan de wereld om je heen.

Meer weten over de methode voor digitale geletterdheid of Mediawijsheid voor het voortgezet onderwijs?

Download hier het DIGIT-vo productoverzicht of vul het formulier in voor advies op maat.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op LinkedIn en Twitter.

Jongeren vaker last van digitale criminaliteit

Jongeren digitale criminaliteit

Jongeren worden vaker opgelicht via het internet dan dat ze slachtoffer zijn van andere traditionele vormen van criminaliteit, zoals vernieling of diefstal. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Cybercriminaliteit maakt comeback

Digitale criminaliteit maakt zijn comeback als dé trend van nu. Tussen 2012 en 2017 nam cybercriminaliteit af vanwege strenge maatregelen door de politie, maar dit is in 2019 gekeerd. Voornamelijk omdat de focus steeds vaker wordt gelegd op andere vormen van criminaliteit, zoals vermogensdelicten.

1,2 miljoen jongeren in Nederland

Ongeveer 1,2 miljoen jonge internetgebruikers, tussen de 12 en 25 jaar, zijn afgelopen jaar slachtoffer geweest van digitale criminaliteit. Vermogensdelicten zijn daarbinnen het populairst. Fraude bij online aankopen (valt onder vermogensdelicten) komt het meest voor. Dit houdt in dat jongeren betalen voor producten die nooit worden bezorgd. 

Verrassend is het niet

Andere vormen van digitale criminaliteit, zoals hacking en identiteitsfraude komt minder vaak voor onder jongeren. Jonge internetgebruikers zijn dan wel het vaakst slachtoffer van digitale fraude, maar verrassend is het niet. Het is dan ook de groep die het intensiefst gebruik maakt van het internet, meldt het CBS


Hoe zorg je ervoor dat jongeren verantwoord en veilig omgaan met alle beschikbare media? 

Mediawijsheid

Voor zowel het vmbo, havo/vwo als het mbo biedt de complete methode DIGIT, modules aan om jongeren mediawijs te maken. Dit is het veilig en slim inzetten van alle beschikbare media (digitaal en analoog) om de eigen kwaliteit van leven te vergroten én ervoor te zorgen dat jongeren optimaal kunnen deelnemen aan de (digitale) wereld.


Men gebruikt mediawijsheid vaak als containerbegrip. Het omvat alles wat te maken heeft met nieuwe media, sociale media, internet, smartphones, tablets en hoe je hiermee moet omgaan. 


Voor meer informatie, klik hier.



Makkelijk op de hoogte blijven van wat er speelt binnen DIGIT en digitale geletterdheid?
Volg ons op Linkedin en Twitter

Volg ons DIGIfeitjes beschikbaarvolg ons digifeitjes beschikbaar

DIGI-feitje: De wereld van Artificial Intelligence

DIGI-feitje De wereld van artificial intelligence

Start je online les met een DIGI-feitje en je leerlingen kunnen vanuit huis gemotiveerd aan de slag! Win de aandacht van je leerlingen keer op keer met DIGI-feitjes van DIGIT. Download het laatste DIGI-feitje: De wereld van Artificial Intelligence.

In deze bijzondere tijd wordt er veel verwacht van docenten: dat er op afstand wordt lesgegeven op professionele wijze . En tegelijkertijd wordt ook dat docenten creatieve manieren vinden om hun leerlingen te blijven inspireren. DIGIT biedt tools als DIGI-feitjes kosteloos aan. Met behulp van deze tools kan jij direct aan de slag in je online klaslokaal. Even geen inspiratie voor de online les? Download het laatste DIGI-feitje 6 De wereld van Artificial Intelligence.

Docenten met leergebied digitale geletterdheid kunnen de DIGI-feitjes gebruiken als start voor de les. Ze bevatten elk een actualiteit in de digitale maatschappij. De onderwerpen zijn 1 op 1 over te nemen in de lessen en zowel online als offline in te zetten. Er worden regelmatig nieuwe lesonderwerpen toegevoegd, dus houdt deze pagina goed in de gaten.

DIGI-feitje 6: De wereld van Artificial Intelligence

De wereld van Artificial Intelligence

Download hier het laatste DIGI-feitje. Mogelijk vinden je leerlingen de volgende DIGI-feitjes ook interessant:

DIGI-feitje: Voorkomen dat je wordt gehackt
DIGI-feitje: Positieve invloeden van social media


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Welke digitale vaardigheden geef je jouw studenten mee op het mbo?

whitepaper digitale vaardigheden aanleren op het mbo

Het whitepaper ‘Welke digitale vaardigheden geef ik mijn studenten mee en hoe doe ik dat op het mbo?’ is nu te downloaden.

In dit document beschrijven we stap voor stap hoe je het vak digitale vaardigheden met een goede voorbereiding invoert op het mbo. Hierin behandelen we een aantal praktische adviezen en aandachtspunten. Het document bevat een implementatie stappenplan en we geven aan welke vaardigheden belangrijk zijn voor welke opleiding.

Het whitepaper voorziet je van implementatietips, praktische adviezen en aandachtspunten om digitale geletterdheid een succes te maken in het middelbaar beroepsonderwijs.

Download het whitepaper hier
Welke digitale vaardigheden geef ik mijn studenten mee en hoe doe ik dat? 


MLogo DIGIT-mboeer informatie over de methode DIGIT-mbo

Toets-ICT is vanaf januari verder gegaan onder de naam DIGIT-mbo. De methode bevat modules voor het aanleren van computervaardigheden en nieuwe media. De modules binnen de portal bieden we aan sinds 2006 op vele ROC’s. Een van de modules uit DIGIT-mbo zijn de Keuzedelen voor Digitale Vaardigheden.

Meer weten over de methode of de modules als Word, Excel, Microsoft Teams, online samenwerken, sociale media en meer)?

Meld je hier aan voor een online meeting.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter. 

Lessen module micro:bit beschikbaar voor het basisonderwijs

module micro:bit voor het basisonderwijs

De eerste 6 lessen uit de module micro:bit, basis zijn vanaf heden beschikbaar voor het basisonderwijs. Pauline Maas heeft speciaal voor Instruct, lessen geschreven voor de module micro:bit in DIGIT-po gericht aan leerlingen uit groep 6, 7 en 8.

Module micro:bit voor het basisonderwijs

De lessen zijn onderdeel van de module micro:bit, basis binnen de methode DIGIT-po. DIGIT-po is de nieuwe methode van DIGIT voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. Scholen en docenten kunnen ervoor kiezen de gehele methode aan te schaffen of losse modules als de module micro:bit, basis.

Per half mei beschikbaar

De eerste 6 lessen staan nu online in de omgeving van DIGIT-po. Pauline Maas heeft verschillende basislessen ontwikkeld, van eenvoudig naar wat complexere lessen. “Ik heb er allerlei leuke (online) dingen bij verzonnen”, aldus Pauline Maas. Zo heeft ze een les micro:bit bingo, micro:bit memorie en een woordzoeker met micro:bit woorden gemaakt.

Micro:bit, gevorderd lessen volgend schooljaar

Na de zomervakantie volgt de module micro:bit, gevorderd. Deze module bestaat uit 6 vervolglessen, geschreven door Pauline, voor het werken met de micro:bit online. Wil je meer weten over de module micro:bit, basis of gevorderd in het basisonderwijs van DIGIT-po?

Vraag vrijblijvend een online productpresentatie en / of een proeflicentie aan of lees hier meer over DIGIT-po, de methode voor digitale geletterdheid in het basisonderwijs.


Module microbit voor het basisonderwijs door pauline maasPauline Maas is naast ICT docent aan de Koninklijke Visio en directeur van Stichting CodeKlas ook eigenaar van 4PIP en auteur.

Ze geeft lezingen, workshops en geeft onder andere lessen in computational thinking.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Veel belangstelling voor online workshop micro:bit

belangstelling workshop micro:bit

Ondanks de huidige corona maatregelen kon de workshop voor de micro:bit alsnog online doorgang vinden. Er was dan ook veel belangstelling voor de workshop. Maar liefst 14 deelnemers woonden de online workshop van Pauline Maas bij.

Veel belangstelling online workshop micro:bit

Het werken met de micro:bit is een van de projecten beschikbaar in de methode DIGIT. Alle 14 docenten namen vanuit huis of school deel via de vergadertool Google Meet. In de huidige 1,5 meter samenleving zou het lastig worden om al deze deelnemers op hetzelfde tijdstip en op 1 locatie te laten participeren.

Uitdaging

Het online “vergaderen” is voor de collega’s van Instruct niets nieuws. Desondanks was het geven van een interactieve workshop in een online omgeving een uitdaging. Normaal gesproken gaan deelnemers bij een micro:bit workshop fysiek aan de slag met het minicomputertje.

madecode.com

Pauline Maas wist dit zeer goed op te vangen door de docenten aan de slag te laten gaan in de online omgevingen als madecode.com. De workshop begon met een korte introductie van DIGIT-vo en de theorie achter de micro:bit, waarna ze vervolgens de deelnemers aan de slag liet gaan in de online omgevingen.

Workshop gemist?

In het najaar zal Pauline Maas de workshop nogmaals verzorgen voor docenten die belangstelling hebben in een workshop micro:bit. Houd deze pagina regelmatig in de gaten of volg de ontwikkelingen op LinkedIn en Twitter.


Mogelijk vind je artikel dit interessant

Lessen module micro:bit beschikbaar voor het basisonderwijs

Online conferentie Digitale Geletterdheid

Conferentie Digitale Geletterdheid

23-24 juni vindt de landelijke online conferentie Digitale Geletterdheid plaats. De online conferentie is niet alleen voor docenten die bezig zijn , maar ook voor docenten die aan de slag willen met digitale geletterdheid in de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo). Instruct verzorgt op 24 juni een sessie over het lesmateriaal van DIGIT-vo, een volledige online lesmethode voor alle domeinen binnen digitale geletterdheid. Meld je nu aan!

Programma opbouw

Het programma van de online conferentie Digitale Geletterdheid bestaat samengevat uit 4 thema’s. Het dagprogramma is van 13.30 tot 17.00 uur.

1. Computational thinking en leren programmeren
2. Mediawijsheid
3. ICT-basisvaardigheden en informatievaardigheden
4. Implementatie van digitale geletterdheid bij scholen

Voor ieder thema worden in totaal 6 sessies geprogrammeerd. Tijdens de conferentie ligt de nadruk op het lesgeven in de praktijk, het gebruik van concreet lesmateriaal en ook inspirerende voorbeelden uit het onderwijs. De sessies duren maximaal een uur.

De online sessies zijn interactief maar ook activerend. Onderwerpen die onder meer aan bod komen zijn:

Online sessie DIGIT-vo

Hafida Makioui, spreker conferentie Digitale GeletterdheidDeze sessie wordt gepresenteerd door Hafida Makioui. Nu we fysiek afstand moeten houden, zijn we digitaal meer verbonden dan ooit. Tijdens de Coronacrisis is duidelijk geworden dat digitaal geletterd zijn, zodoende onmisbaar is gebleken in de huidige samenleving.

Tijdens de sessie bespreekt zij hoe je digitale geletterdheid kan invoeren op school en deelt zij ook implementatie adviezen van andere scholen.

DIGIT-vo logoJe maakt bovendien kennis met de onderdelen Basiskennis ICT, Informatievaardigheden, Computational thinking, Mediawijsheid, het E-lab en de projecten van DIGIT-vo.

Kortom, na deze sessie weet je hoe jouw leerlingen digitaal geletterd de school kunnen verlaten!

Zie voor meer details de opbouw van het programma en een overzicht van de sprekers. Deelname is gratis, maar het is wel belangrijk dat je je van tevoren inschrijft.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.