Laatste nieuws

De rol van technologie in het onderwijs volgens Linda Liukas

Technologie in kinderboeken: auteur Linda Liukas schreef er twee. In Finland is zij ‘digital champion’. Hoe kijkt zij aan tegen de rol van de leerling in de digitale samenleving? Lees het interview.

Wat moeten leerlingen aan het einde van de basisschool beheersen en weten op digitaal gebied?

“Ik zou willen dat leerlingen die naar de middelbare school gaan, een onbevreesde houding hebben tegenover technologie. Geen angst voor techniek. En dat gaat idealiter samen met een groter gevoel voor nieuwsgierigheid voor wat je met technologie kan, en wat technologie met jou kan doen.”

Bron: De rol van technologie in het onderwijs volgens Linda Liukas

Overzicht leerlijnen digitale geletterdheid

In 2018 werkt een ontwikkelteam van leraren en schoolleiders aan kerndoelen en eindtermen voor digitale geletterdheid. Dat zal begin 2019 leiden tot een rapport, waarin deze kerndoelen en eindtermen worden beschreven. Dit borduurt voort op het model digitale geletterdheid dat door SLO is ontwikkeld. De Tweede Kamer beslist daarna of het voorstel van het ontwikkelteam wordt uitgevoerd. De verwachting is van wel. Meer informatie daarover is te vinden op www.curriculum.nu.

Het aanbod aan leerlijnen digitale geletterdheid groeit, zij het vaak vanuit een bepaalde invalshoek. De nadruk ligt bijvoorbeeld op mediawijsheid of op computational thinking. In het kader van het handboek digitale geletterdheid dat dit najaar verschijnt, geven wij je een overzicht met belangrijke leerlijnen waarmee je aan de slag kunt.

Bron: Overzicht leerlijnen digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid belangrijk voor Gronings onderwijs

Digitale geletterdheid is belangrijk voor het Openbaar Onderwijs Groningen. Leerlingen werken 4 uur in de week aan hun digitale vaardigheden. Hoe zij dit doen hoor je in deze Kennisnet-podcast. Beluister de podcast.

O2G2 benadert digitale geletterdheid als het geheel van digitale kennis en vaardigheden, bestaand uit 4 componenten: ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. 

Bron: Digitale geletterdheid belangrijk voor Gronings onderwijs

Digitale geletterdheid op het vmbo: welke digitale vaardigheden zijn nodig voor de verschillende soorten beroepen? Waar liggen kansen voor vmbo-scholen om leerlingen digitaal vaardiger te maken? Vraagstukken waar het vmbo regelmatig mee te maken heeft.

Een toekomstig bouwvakker of tandartsassistent heeft beroepsmatig andere digitale vaardigheden nodig dan een vwo-leerling die biologie wil studeren. “Maar ze hebben wel dezelfde basis nodig. – iedereen moet digitaal een verzekering kunnen afsluiten, effectief informatie kunnen vinden en goede wachtwoorden hebben”, vindt Koning.

Dit najaar verschijnt het handboek digitale geletterdheid. In het kader hiervan publiceren we iedere twee weken een artikel waarin we alvast een tipje van de sluier oplichten. Patrick Koning – trainer en ontwikkelaar bij de Academie voor Teaching & Learning van het Koning Willem I College en auteur van ‘Mediawijsheid in de klas’ – geeft zijn visie over digitale geletterdheid in het vmbo.

Bron: Kennisnet: Digitale geletterdheid op het vmbo

 

 

“Digitaal vaardig door veel vrije tijd”

De rol van onderwijsinstellingen bij het aanleren van digitale vaardigheden is volgens Huysmans belangrijk. “Behalve het bijbrengen van vaardigheden om bijvoorbeeld digitaal informatie te zoeken, is het van belang om kinderen die moeite hebben met lezen, te helpen. Als je laaggeletterd bent, is het zoeken en vinden van informatie heel lastig. Leerkrachten en docenten hebben hierin een belangrijke rol. 

ICT-basisvaardigheden

Interview Frank Huysmans, hoogleraar bibliotheekwetenschap: “Het aanleren van ict-basisvaardigheden door jongeren, gebeurt vooral in hun vrije tijd. Het zoeken en vinden van informatie – informatievaardigheden – leren ze meer op school.”

Bron: “Digitaal vaardig door veel vrije tijd”

Tweede Kamer zet curriculumherziening door – Ons Onderwijs 2032

Een Kamermeerderheid wil door met de ontwikkeling van een eigentijds onderwijsaanbod in het basis- en voorgezet onderwijs. Dit is de uitkomst van het Algemeen Overleg van donderdag 20 april. De Kamerleden spraken met staatssecretaris Dekker (OCW) over de volgende stap naar een nieuw onderwijsaanbod, waarvoor de Coördinatiegroep een voorstel heeft ingediend. De Kamer stelt een aantal aanpassingen voor op dit plan. De Tweede Kamer heeft hiertoe een aantal moties aangenomen.

Bron: Tweede Kamer zet curriculumherziening door – Ons Onderwijs 2032

Google gaat waarschuwen voor nepnieuws in zoekresultaten

Google geeft in de zoekresultaten en Google Nieuws voortaan aan of een gelinkt artikel is gecontroleerd door factcheckers.

De factchecks volgen een algemeen proces, waar andere bedrijven en redacties aan kunnen deelnemen. Door speciale metadata toe te voegen aan factcheckartikelen, worden deze in de zoekresultaten gekoppeld aan de stukken die ze controleren. Volgens Google worden alleen de checks van ‘gezaghebbende bronnen’ daadwerkelijk getoond.

Bron: Google gaat waarschuwen voor nepnieuws in zoekresultaten