Dé totaaloplossing voor digitale geletterdheid
Volledige leerlijn PO-VO-MBO
Door 1000+ scholen gebruikt
Implementatieverankering
Maatwerk
Inclusief certificering

“Investeer vooral in informatiemanagement, informatiegeletterdheid en de kennisbasis.” Dat is de conclusie van universiteitshoogleraar Paul A. Kirschner op de vraag hoe we leerlingen voorbereiden op de toekomst.

In de jaren als onderzoeker heeft hij veel geleerd. Zijn bevindingen deelt hij met een breed publiek. Eén van zijn inzichten is dat meer ict in de klas, of een les programmeren leerlingen niet per se voorbereidt op de toekomst. “Moeten we leerlingen wel leren programmeren in een taal, die misschien over 10 jaar niet meer bestaat? Of dat de computer door machine learning zelf programmeert?”, vraagt hij zich hardop af.

“Er komt steeds meer informatie op ons af. Zonder de juiste kennis en vaardigheden kunnen we daar niks mee. Met informatiegeletterdheid geven we daarna betekenis aan die enorme brij informatie. Klopt het wat ik lees of niet? Is de bron betrouwbaar? En wat doe ik ermee?

“Met informatiemanagement leer je het kaf van het koren scheiden. Je leert informatie vastleggen, beheren, en het met anderen op effectieve en efficiënte wijze delen”, vindt Kirschner.

Lees het volledige artikel en/of beluister de podcastserie op de website van Kennisnet.

Naar meer nieuws
Naar boven