Tweede tussenproduct curriculum: model voor het ontwerp van digitale geletterdheid

Het model voor het ontwerp van digitale geletterdheid is het tweede tussenproduct van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Kennisnet sprak Frank van der Sterren van het ontwikkelteam Curriculum.nu. Hij vertelt over het resultaat van het tweede tussenproduct en de feedback op het eerste tussenproduct.

Wat was de belangrijkste feedback op het eerste tussenproduct?

“We zijn heel tevreden met alle positieve en opbouwende feedback. De belangrijkste punten van feedback hadden betrekking op het curriculumontwerp en op de invoering van het ontwerp. Het ontwerp – dit is het model en de introductie van de vier inhoudelijke domeinen – zorgde in het begin voor spraakverwarring, aangezien de term ‘domeinen’ al gebruikt wordt door het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO). In onze herziene versie hebben we dit vervangen door de term ‘perspectieven’. Deze sluiten aan op de bestaande vier domeinen van het SLO.

“Een ander belangrijk punt is de haalbaarheid van volledige integratie van digitale geletterdheid. Hierover hebben we in de tweede ontwikkelsessie veel gediscussieerd. Dit blijft onderwerp van gesprek, maar wij blijven op dit moment bij ons standpunt dat het vanuit het ideaalbeeld geïntegreerd aangeboden wordt. We kijken ook realistisch naar de praktische uitvoering en beseffen dat de keuze voor volledige integratie nog niet gemaakt kan worden.”

Lees het volledige interview op de website van Kennisnet.