Dé totaaloplossing voor digitale geletterdheid
Volledige leerlijn PO-VO-MBO
Door 1000+ scholen gebruikt
Implementatieverankering
Maatwerk
Inclusief certificering
Kamercommissie Digitale Zaken

Het gebrek aan digitale vaardigheden is een maatschappelijk probleem in Nederland. De komst van corona heeft dit tekort onmiskenbaar blootgelegd. De vaste Kamercommissie Digitale Zaken oriënteert zich nu op haar speerpunten en heeft de taak om digitalisering onder handen te nemen. NLDigital heeft namens de digitale sector een brief gestuurd met daarin de belangrijkste thema’s die de Kamercommissie zal moeten aanpakken.

De belangrijkste thema’s binnen digitalisering

Lotte de Bruijn, Algemeen directeur NLdigital heeft de Kamercommissie Digitale Zaken een brief gestuurd met daarin de belangrijkste grote thema’s om aan te pakken. Op verzoek van de Kamercommissie gaat zij in de brief in op kansen en investeringen die noodzakelijk zijn in digitale vaardigheden, digitale infrastructuur, diversiteit, versterking van encryptie, algoritmen en duurzaamheid. Ze geeft tegelijkertijd aan dat er een grote stap teruggezet moet worden, waarbij het belangrijk is om scherp te zijn op de wat is blijven liggen, zoals “het onderwijscurriculum uit de vorige eeuw”.

Digitale vaardigheden van jong tot oud

In de brief benadrukt zij 9 thema’s waaronder een groot belangrijk thema: Digitale vaardigheden van jong tot oud. Digitale geletterdheid is nu nog geen vast onderdeel van het curriculum. Het gebrek aan onderwijs in digitale vaardigheden zal ertoe leiden dat leerlingen tegen het einde van hun middelbare school onvoldoende digitaal vaardig zijn wat nauwelijks meer in te halen is. De verschillen tussen primair en voortgezet onderwijs in mate van digitale geletterdheid zijn nu al waarneembaar en nemen alleen maar toe. Dit probleem wordt nog vergroot door de tekorten in de arbeidsmarkt die ook een gebrek aan ICT-docenten veroorzaakt en de problemen daarmee in stand houdt.

Digitale vaardigheden De Algemeen Directeur geeft echter ook aan dat er kansen zijn in bij- en omscholing om de huidige tekorten op te lossen. De normalisering van een leven lang ontwikkelen. Denk daarbij aan mogelijkheden voor bijscholing in digitale vaardigheden van alle werknemers, ook niet-ICT’ers.

Wil je het volledige overzicht lezen van de grote thema’s? De brief aan de Kamercommissie Digitale Zaken lees je hier.

Kamercommissie digitale zaken pakt digitalisering aan

De Tweede Kamer is sinds het voorjaar 2021 een Kamercommissie Digitale Zaken rijker. De taak van de Kamercommissie is om zowel de bedreigingen als kansen van digitalisering integraal aan te pakken. Ze kan verdere – verantwoorde – digitalisering van zorg, onderwijs, mobiliteit , overheid en klimaat versnellen.

Bron: NLDigital


Meer weten over digitale geletterdheid in het primair onderwijs?

DIGIT-po

Meer weten over digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs?

DIGIT-vo

Meer weten over het verbeteren van digitale vaardigheden voor docenten?

DIGIT-updater


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Naar meer nieuws
Naar boven