Volledige leerlijn PO-VO-MBO
Door 500+ scholen gebruikt
Zelfstandig en klassikaal te doorlopen
Inclusief certificering
Uitgebreid dashboard
Nepnieuws corona TikTok

Een organisatie die media tegen het licht houdt stelt vast dat kinderen die zich aanmelden op TikTok nepnieuws over corona te zien krijgen. Volgens NewsGuard zijn de resultaten behoorlijk ontluisterend. Het onderzoek geeft aan dat jongeren ongevraagd bestookt worden met desinformatie. 

Onderzoek nepnieuws op TikTok

“Hij kreeg zijn vaccin en stierf drie dagen later! Wat denk jij daarvan?” Dit bijschrift verscheen op de TikTok-pagina van een 13-jarig kind. Andere jongeren kregen gelijkaardige video’s te zien. Deze resultaten komen uit een studie van Newsguard, uitgevoerd onder 9 kinderen tussen de negen en zeventien jaar. Een selectie jongeren werd gevraagd om een account te maken op het platform, waarvan de eerste driekwartier van de sessie werd opgenomen. Uit de opnames blijkt dat de jongeren de eerste 35 minuten al desinformatie over Covid-19 te zien krijgen, ondanks hun passieve aanwezigheid.

Nepnieuws TikTokDit onderzoek illustreert hoe jongeren bestookt worden met desinformatie, ook al zijn ze daar zelf niet naar op zoek. Hoe groter de interactie met de video’s, hoe groter wel de stortvloed aan nepnieuws. Dit roept ernstige vragen op over de manier waarop TikTok desinformatie bestrijdt op zijn platform. De algoritmes die bepalen welke video iemand te zien krijgt, lijken dit probleem nog te versterken.

“Het toont aan dat ouders hun kinderen digitaal moeten opvoeden”, zegt technologiesocioloog Ben Caudron. “Net zoals je je kind veilig leert bewegen in het verkeer, moet je dat ook aanleren in het digitale verkeer.”

Reactie TikTok

Vlak na het onderzoek heeft NewsGuard het populaire short-video platform gevraagd om commentaar op de resultaten. Als reactie stuurden zij de volgende verklaring: “De veiligheid en het welzijn van onze gemeenschap is onze prioriteit, en we werken ijverig om actie te ondernemen tegen inhoud en accounts die verkeerde informatie verspreiden en tegelijkertijd reclame maken gezaghebbende inhoud over COVID-19 en het opleiden van gebruikers over mediageletterdheid.”

De inhoud, hoeveelheid en ernst van misinformatie over corona varieerde, maar het gevaar dat inherent was aan het geven van informatie aan kinderen was consistent.

Bron: NewsGuard


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Naar meer nieuws
Naar boven