Laatste nieuws

DIGI-feitje: De wereld van Artificial Intelligence

DIGI-feitje De wereld van artificial intelligence

Start je online les met een DIGI-feitje en je leerlingen kunnen vanuit huis gemotiveerd aan de slag! Win de aandacht van je leerlingen keer op keer met DIGI-feitjes van DIGIT. Download het laatste DIGI-feitje: De wereld van Artificial Intelligence.

In deze bijzondere tijd wordt er veel verwacht van docenten: dat er op afstand wordt lesgegeven op professionele wijze . En tegelijkertijd wordt ook dat docenten creatieve manieren vinden om hun leerlingen te blijven inspireren. DIGIT biedt tools als DIGI-feitjes kosteloos aan. Met behulp van deze tools kan jij direct aan de slag in je online klaslokaal. Even geen inspiratie voor de online les? Download het laatste DIGI-feitje 6 De wereld van Artificial Intelligence.

Docenten met leergebied digitale geletterdheid kunnen de DIGI-feitjes gebruiken als start voor de les. Ze bevatten elk een actualiteit in de digitale maatschappij. De onderwerpen zijn 1 op 1 over te nemen in de lessen en zowel online als offline in te zetten. Er worden regelmatig nieuwe lesonderwerpen toegevoegd, dus houdt deze pagina goed in de gaten.

DIGI-feitje 6: De wereld van Artificial Intelligence

De wereld van Artificial Intelligence

Download hier het laatste DIGI-feitje. Mogelijk vinden je leerlingen de volgende DIGI-feitjes ook interessant:

DIGI-feitje: Voorkomen dat je wordt gehackt
DIGI-feitje: Positieve invloeden van social media


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Welke digitale vaardigheden geef je jouw studenten mee op het mbo?

whitepaper digitale vaardigheden aanleren op het mbo

Het whitepaper ‘Welke digitale vaardigheden geef ik mijn studenten mee en hoe doe ik dat op het mbo?’ is nu te downloaden.

In dit document beschrijven we stap voor stap hoe je het vak digitale vaardigheden met een goede voorbereiding invoert op het mbo. Hierin behandelen we een aantal praktische adviezen en aandachtspunten. Het document bevat een implementatie stappenplan en we geven aan welke vaardigheden belangrijk zijn voor welke opleiding.

Het whitepaper voorziet je van implementatietips, praktische adviezen en aandachtspunten om digitale geletterdheid een succes te maken in het middelbaar beroepsonderwijs.

Download het whitepaper hier
Welke digitale vaardigheden geef ik mijn studenten mee en hoe doe ik dat? 


MLogo DIGIT-mboeer informatie over de methode DIGIT-mbo

Toets-ICT is vanaf januari verder gegaan onder de naam DIGIT-mbo. De methode bevat modules voor het aanleren van computervaardigheden en nieuwe media. De modules binnen de portal bieden we aan sinds 2006 op vele ROC’s. Een van de modules uit DIGIT-mbo zijn de Keuzedelen voor Digitale Vaardigheden.

Meer weten over de methode of de modules als Word, Excel, Microsoft Teams, online samenwerken, sociale media en meer)?

Meld je hier aan voor een online meeting.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter. 

Lessen module micro:bit beschikbaar voor het basisonderwijs

module micro:bit voor het basisonderwijs

De eerste 6 lessen uit de module micro:bit, basis zijn vanaf heden beschikbaar voor het basisonderwijs. Pauline Maas heeft speciaal voor Instruct, lessen geschreven voor de module micro:bit in DIGIT-po gericht aan leerlingen uit groep 6, 7 en 8.

Module micro:bit voor het basisonderwijs

De lessen zijn onderdeel van de module micro:bit, basis binnen de methode DIGIT-po. DIGIT-po is de nieuwe methode van DIGIT voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. Scholen en docenten kunnen ervoor kiezen de gehele methode aan te schaffen of losse modules als de module micro:bit, basis.

Per half mei beschikbaar

De eerste 6 lessen staan nu online in de omgeving van DIGIT-po. Pauline Maas heeft verschillende basislessen ontwikkeld, van eenvoudig naar wat complexere lessen. “Ik heb er allerlei leuke (online) dingen bij verzonnen”, aldus Pauline Maas. Zo heeft ze een les micro:bit bingo, micro:bit memorie en een woordzoeker met micro:bit woorden gemaakt.

Micro:bit, gevorderd lessen volgend schooljaar

Na de zomervakantie volgt de module micro:bit, gevorderd. Deze module bestaat uit 6 vervolglessen, geschreven door Pauline, voor het werken met de micro:bit online. Wil je meer weten over de module micro:bit, basis of gevorderd in het basisonderwijs van DIGIT-po?

Vraag vrijblijvend een online productpresentatie en / of een proeflicentie aan of lees hier meer over DIGIT-po, de methode voor digitale geletterdheid in het basisonderwijs.


Module microbit voor het basisonderwijs door pauline maasPauline Maas is naast ICT docent aan de Koninklijke Visio en directeur van Stichting CodeKlas ook eigenaar van 4PIP en auteur.

Ze geeft lezingen, workshops en geeft onder andere lessen in computational thinking.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Veel belangstelling voor online workshop micro:bit

belangstelling workshop micro:bit

Ondanks de huidige corona maatregelen kon de workshop voor de micro:bit alsnog online doorgang vinden. Er was dan ook veel belangstelling voor de workshop. Maar liefst 14 deelnemers woonden de online workshop van Pauline Maas bij.

Veel belangstelling online workshop micro:bit

Het werken met de micro:bit is een van de projecten beschikbaar in de methode DIGIT. Alle 14 docenten namen vanuit huis of school deel via de vergadertool Google Meet. In de huidige 1,5 meter samenleving zou het lastig worden om al deze deelnemers op hetzelfde tijdstip en op 1 locatie te laten participeren.

Uitdaging

Het online “vergaderen” is voor de collega’s van Instruct niets nieuws. Desondanks was het geven van een interactieve workshop in een online omgeving een uitdaging. Normaal gesproken gaan deelnemers bij een micro:bit workshop fysiek aan de slag met het minicomputertje.

madecode.com

Pauline Maas wist dit zeer goed op te vangen door de docenten aan de slag te laten gaan in de online omgevingen als madecode.com. De workshop begon met een korte introductie van DIGIT-vo en de theorie achter de micro:bit, waarna ze vervolgens de deelnemers aan de slag liet gaan in de online omgevingen.

Workshop gemist?

In het najaar zal Pauline Maas de workshop nogmaals verzorgen voor docenten die belangstelling hebben in een workshop micro:bit. Houd deze pagina regelmatig in de gaten of volg de ontwikkelingen op LinkedIn en Twitter.


Mogelijk vind je artikel dit interessant

Lessen module micro:bit beschikbaar voor het basisonderwijs

Online conferentie Digitale Geletterdheid

Conferentie Digitale Geletterdheid

23-24 juni vindt de landelijke online conferentie Digitale Geletterdheid plaats. De online conferentie is niet alleen voor docenten die bezig zijn , maar ook voor docenten die aan de slag willen met digitale geletterdheid in de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo). Instruct verzorgt op 24 juni een sessie over het lesmateriaal van DIGIT-vo, een volledige online lesmethode voor alle domeinen binnen digitale geletterdheid. Meld je nu aan!

Programma opbouw

Het programma van de online conferentie Digitale Geletterdheid bestaat samengevat uit 4 thema’s. Het dagprogramma is van 13.30 tot 17.00 uur.

1. Computational thinking en leren programmeren
2. Mediawijsheid
3. ICT-basisvaardigheden en informatievaardigheden
4. Implementatie van digitale geletterdheid bij scholen

Voor ieder thema worden in totaal 6 sessies geprogrammeerd. Tijdens de conferentie ligt de nadruk op het lesgeven in de praktijk, het gebruik van concreet lesmateriaal en ook inspirerende voorbeelden uit het onderwijs. De sessies duren maximaal een uur.

De online sessies zijn interactief maar ook activerend. Onderwerpen die onder meer aan bod komen zijn:

Online sessie DIGIT-vo

Hafida Makioui, spreker conferentie Digitale GeletterdheidDeze sessie wordt gepresenteerd door Hafida Makioui. Nu we fysiek afstand moeten houden, zijn we digitaal meer verbonden dan ooit. Tijdens de Coronacrisis is duidelijk geworden dat digitaal geletterd zijn, zodoende onmisbaar is gebleken in de huidige samenleving.

Tijdens de sessie bespreekt zij hoe je digitale geletterdheid kan invoeren op school en deelt zij ook implementatie adviezen van andere scholen.

DIGIT-vo logoJe maakt bovendien kennis met de onderdelen Basiskennis ICT, Informatievaardigheden, Computational thinking, Mediawijsheid, het E-lab en de projecten van DIGIT-vo.

Kortom, na deze sessie weet je hoe jouw leerlingen digitaal geletterd de school kunnen verlaten!

Zie voor meer details de opbouw van het programma en een overzicht van de sprekers. Deelname is gratis, maar het is wel belangrijk dat je je van tevoren inschrijft.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter. 

Digitale geletterdheid, hoe doe je dat in het basisonderwijs? Tips voor implementatie

Digitale geletterdheid, hoe doe je dat in het basisonderwijs? Tips voor implementatie

Het whitepaper ‘Digitale geletterdheid, hoe doe je dat in het basisonderwijs?’ is nu te downloaden.

Whitepaper Digitale geletterdheid, hoe doe je dat in het basisonderwijs?

In dit document beschrijven we stap voor stap hoe je digitale geletterdheid met een goede voorbereiding invoert in het basisonderwijs. Hierin behandelen we een aantal praktische adviezen en aandachtspunten. Het document bevat een implementatieplan plus een visie en je vindt daarnaast ook voorbeeld leerlijnen digitale geletterdheid. Het whitepaper voorziet je van implementatietips, praktische adviezen en aandachtspunten om digitale geletterdheid een succes te maken op jouw basisschool. Download het whitepaper hier Digitale-geletterdheid-hoe-doe-je-dat-in-het-basisonderwijs.-Tips-voor-implementatie


Meer informatie over de methode DIGIT

DIGIT-vo digitale vaardigheden voor iedereen DIGIT-vo is sinds 2016 beschikbaar en wordt aangeboden op meer dan 300 scholen in het voortgezet onderwijs. De methode sluit aan op de komende curriculum-wijziging, waarin digitale geletterdheid als nieuw leergebied wordt toegevoegd.

 

DIGIT-po logo DIGIT-po is vanaf mei 2020 beschikbaar. De methode sluit aan op de komende curriculum-wijziging, waarin digitale geletterdheid als nieuw leergebied wordt toegevoegd.  


Meer weten over digitale geletterdheid?

Op 25 november organiseren wij de jaarlijkse bijeenkomst Digitale Geletterdheid. Deze bijeenkomst is speciaal voor docenten werkzaam in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs die meer willen weten over digitale geletterdheid. Noteer de datum alvast in je agenda! Houd deze pagina in de gaten of meld je alvast aan en we houden je op de hoogte.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter. 

Onmisbare vaardigheden voor leerlingen én leerkrachten

Onmisbare vaardigheden

De afgelopen maand hebben scholen een enorme ontwikkeling doorgemaakt met betrekking tot het afstandsleren. Dit leren op afstand vraagt om digitale vaardigheden van zowel docenten als de leerlingen. Het zijn onmisbare vaardigheden. Uit onderzoek blijkt dat er nog flinke stappen gezet kunnen worden.

Het ECP benadrukt de volgende speerpunten voor verdere verbetering van digitale geletterdheid en de noodzaak van deze onmisbare vaardigheden in de Monitor digitale geletterheid PO 2019:

  • Het benadrukken van de noodzaak. Dit is de afgelopen weken zichtbaar geworden.
  • Meer planmatig werken op schoolniveau is belangrijk. Ons advies, stel bijvoorbeeld een coördinator digitale geletterdheid aan. Lees hier meer tips en adviezen.
  • Verbetering van de ICT-voorzieningen op scholen. Leerlingen hebben ook devices nodig om te kunnen oefenen.

Artikel digitale geletterdheid PO Management

Lees hier het volledige artikel op PO Management

Weten hoe je digitale geletterdheid implementeert op jouw school? Lees ook eens ‘Digitale geletterdheid, hoe doe je dat?’ en download daar onze whitepaper met Tips voor implementatie.


Meer weten over de methode DIGIT voor digitale geletterdheid en het aanleren van digitale vaardigheden voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs? Bekijk wat de methode DIGIT-po en DIGIT-vo voor jou en je leerlingen kan betekenen.

Logo DIGIT-voMaak kennis met de methode DIGIT-vo via een webinar. De webinars zijn ideaal; laagdrempelig en tijdsbesparend. Bekijk hier de data en meld je aan!


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

 

Grote verschillen in niveau digitale geletterdheid tussen leerlingen

Grote verschillen digitale geletterdheid

Onderzoek toont aan dat er grote verschillen in digitale geletterdheid zijn tussen leerlingen van hetzelfde onderwijsniveau. Hiermee staan docenten voor een uitdaging. Digitale geletterdheid wordt mogelijk binnenkort opgenomen in het curriculum. Wat betekent dat docenten serieus met deze niveauverschillen aan de slag moeten. Dit terwijl het vakgebied Digitale Geletterdheid voor hen nog redelijk nieuw is. Dit laat de Leerlingmonitor Digitale Geletterdheid 2020 van Kennisnet zien.

Grote verschillen in resultaten onderzoek

Uit onderzoek, door Universiteit Twente, blijkt dat er grote verschillen zijn in digitale vaardigheden tussen leerlingen. De ene groep leerlingen is een stuk digitaal vaardiger dan een ander groep leerlingen uit diezelfde klas. Het onderzoek bestond uit een digitale toets die is gegeven onder 746 leerlingen tussen de 10 en 13 jaar in het basis- en voortgezet onderwijs.

Opbouw in vaardigheden

Uit de toets blijkt dat er een opbouw zit in het verwerven van vaardigheden. De meerderheid van de leerlingen is in staat digitale producten, als blogs, te maken. Het zoeken naar relevantie informatie op het internet, het maken van een sterk wachtwoord en het ethisch bewust handelen blijkt voor veel leerlingen een stuk moeilijker.  Beoordelen of informatie relevant en/of te vertrouwen is en het oplossen van alledaagse vraagstukken met ICT vinden veel leerlingen een stuk ingewikkelder.

Advies Leerlingmonitor Digitale Geletterdheid

De opstellers van de monitor adviseren docenten al op de basisschool een stevig fundament in digitale geletterdheid te leggen, zoals het bewust omgaan met privacy en het uitwisselen van digitale informatie. Naast aandacht voor leesvaardigheid in het algemeen zou op scholen ook meer aandacht besteed kunnen worden aan het lezen van niet-lineaire digitale teksten. Het lezen van teksten op internet omvat namelijk andere leesvaardigheden dan het lezen van boeken.

Grote uitdaging voor docenten

De Leerlingmonitor laat zien dat docenten bij de invoering van digitale geletterdheid een bijzonder complexe beginsituatie aan zullen treffen.  Zij zullen niet alleen moeten schakelen tussen de verschillende onderwijsniveaus, maar ook binnen de onderwijsniveaus. Zo krijgt zowel een vwo- als een vmbo-docent te maken met hoogpresteerders en laagpresteerders in digitale geletterdheid.

Pleiten voor goede meetinstrumenten digitale geletterdheid

Wanneer digitale geletterdheid wordt opgenomen in het curriculum, moeten de bijbehorende kennis en vaardigheden ook gemeten kunnen worden. De opstellers van de Leerlingmonitor pleiten daarom voor goede meetinstrumenten die de vaardigheden van een leerling in kaart kunnen brengen. Alleen als een leraar weet waar de zwakke plekken zitten, kan het onderwijs goed aansluiten op het niveau van de leerlingen en is het mogelijk de digitale kloof te verkleinen.

Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek?
Download het volledige document hier.


Meer weten over de methode DIGIT voor digitale geletterdheid en het aanleren van digitale vaardigheden voor het onderwijs?

Lees het artikel ‘Digitale geletterdheid, hoe doe je dat?’ en download het whitepaper met Tips voor implementatie.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

ONderWIJS bedankt

Onderwijs bedankt

ONderWIJS bedankt! Het coronavirus zet de wereld op zijn kop. Van de een op andere dag moesten leerlingen verplicht thuis werken en leren. Wat komt er in zo’n bijzondere situatie een flexibiliteit en creativiteit naar boven vanuit iedereen uit het onderwijs! Binnen enkele dagen kon bijna heel – normaal schoolgaand – Nederland thuis lessen volgen.

Inmiddels zitten we in de derde week van het afstandsonderwijs en is het voor de leerlingen al iets minder gek. Uitleg wordt door docenten gegeven via online applicaties als Skype, Google Hangouts of chat. E-mails met schema’s en weektaken. Gymlessen worden thuis voor het scherm met een livestream verzorgd. Docenten houden via online lesmethodes het overzicht over de vorderingen. En nog veel meer… Wat hebben de scholen een prestatie neergezet in een uitzonderlijke situatie! Diep respect hiervoor! ONderWIJS bedankt! 

onderwijs bedankt!

Bij deze onze hartelijke dank voor al die mensen in het onderwijs die het afstandsonderwijs op korte termijn georganiseerd hebben.
Jullie zorgen ervoor dat het leren thuis door kan gaan voor schoolgaand Nederland!

 


We dragen graag ons steentje bij

Het kan zijn dat jouw school nog niet digitaal werkt. Om deze reden willen wij ons sterk maken om de scholen te voorzien in hulp bij afstandsonderwijs. Scholen die nog geen licenties hebben, kunnen tijdelijk gratis licenties aanvragen via onze adviseurs. Met digitale lesmaterialen kunnen jouw leerlingen thuis aan de slag, we staan voor je klaar om dit zo goed mogelijk in te richten. Lees meer over hulp bij onderwijs op afstand.

Mogelijk vind je deze artikelen ook interessant: 


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Video: online samenwerken in Teams

Online samenwerken in Teams

Wil je weten hoe je online kan samenwerken in Teams en wat je met deze applicatie kan? Bekijk dan onderstaande video. In deze video leggen we je alles uit over online vergaderen binnen het communicatie- en samenwerkingsplatform van Microsoft.

Leren werken met Microsoft Teams?

Instruct biedt nu tijdelijk gratis toegang tot de module aan jou, je collega’s en je studenten. Docenten en studenten leren in deze module werken met teams, online werken met en delen van bestanden en overige mogelijkheden in Microsoft Teams. Vraag hier kosteloos licenties aan voor jouw school voor de komende periode door een e-mail te sturen naar digit@instruct.nl. Vermeld daarbij ook de schoolnaam en om hoeveel studenten het ongeveer zal gaan. Onze adviseur neemt zo snel mogelijk contact met je op om dit goed in te richten.


Instruct helpt bij afstandsonderwijs

Door het coronavirus staat het onderwijs momenteel onder druk. Nu de scholen gesloten zijn, zijn de instellingen aan het puzzelen over hoe ze de lessen moeten inrichten om de voortzetting van het onderwijs te blijven garanderen. Instruct ondersteunt hierbij door te helpen met afstandsonderwijs. Lees het volledige artikel…

Mogelijk vind je deze artikelen ook interessant: 


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.