In het domein Ontwerpen en maken leren leerlingen creatief en doelgericht werken met digitale technologie door zelf digitale producten te ontwikkelen. Ook leren ze hoe computers denken door zelf aan de slag te gaan met programmeren. Ze maken hierdoor kennis met hoe technologische toepassingen op een creatieve manier ingezet kunnen worden.
Bij dit domein horen de volgende onderelen:
- Creëren met digitale technologie
- Programmeren
Creëren met digitale technologie
De digitale wereld biedt volop kansen voor leerlingen om zich creatief te uiten met behulp van verschillende soorten toepassingen. Dit domein bestaat uit korte en praktische projecten waarbij leerlingen vaardigheden uit de andere domeinen kunnen verwerken. Ze leren om kritisch te denken en strategieën toe te passen bij het ontwerpen van een product, en houden rekening met auteursrechten.
Programmeren
Met een computer kunnen omgaan is één, maar ook echt weten hoe een computer denkt en hoe je problemen met een computer kunt oplossen is een heel ander verhaal. Daar komen vaardigheden bij om de hoek kijken die je niet zomaar even leert, maar die wel belangrijk zijn voor de toekomst. Deze vaardigheden komen terug in het domein Programmeren. Er zijn voor de leerlingen zowel plugged als unplugged lessen beschikbaar. Zo kun je als school altijd aan de slag.
Veelgestelde vragen
Binnen dit domein leren leerlingen actief creëren met digitale technologie. Het gaat niet alleen om consumeren, maar om zelf maken en vormgeven. Ze leren hoe je digitale producten ontwerpt, zoals apps, games, websites of interactieve presentaties. Daarbij ontdekken ze het hele proces: van idee en ontwerp tot testen en verbeteren. Programmeren speelt hierin een belangrijke rol: leerlingen leren algoritmes bedenken, logica toepassen en hun code steeds slimmer maken. Ook reflectie hoort erbij: nadenken over keuzes, samenwerken en oplossingen vinden. Ontwerpen & maken daagt leerlingen uit om creatief, probleemoplossend en kritisch met technologie om te gaan, zodat ze begrijpen hoe digitale toepassingen ontstaan en hoe ze daar zelf invloed op hebben.
De kennis en vaardigheden uit Ontwerpen & maken sluiten direct aan op situaties waar leerlingen dagelijks mee te maken hebben. Ze leren technologie gebruiken om creatieve ideeën uit te werken, bijvoorbeeld door een eigen video, game of presentatie te bouwen. Ook begrijpen ze beter hoe apps, websites en digitale tools die ze dagelijks gebruiken in elkaar zitten. Daardoor worden ze kritischer en zelfstandiger in hun keuzes: welke apps gebruik je, hoe los je digitale problemen op en hoe werk je slim samen met technologie? Deze vaardigheden geven leerlingen het vertrouwen om niet alleen consumenten van digitale middelen te zijn, maar ook makers. Zo ontdekken ze dat ze met hun eigen creativiteit en skills écht impact kunnen hebben.
De voordelen van de lesmethode DIGIT
- Complete leerlijn om optimaal te leren;
- Volledige controle en sturing over klassen en leerlingen;
- Eigen materiaal toe te voegen;
- Moderne en up-to-date online leeromgeving;
- Zelfstandig en klassikaal te volgen.
DIGIT kosteloos inzien?