Volledige leerlijn PO-VO-MBO
Door 500+ scholen gebruikt
Zelfstandig en klassikaal te doorlopen
Inclusief certificering
Uitgebreid dashboard

DIGIT-po

Veel basisscholen zijn druk bezig 21st century skills in hun onderwijs te integreren. DIGIT-po is dé complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel en direct inzetbaar.

Digitale geletterdheid in het basisonderwijs

In het basisonderwijs start het werken met en in de digitale wereld. Hoe gaan kinderen om met de uitdagingen die de online technologie hen biedt? Het is belangrijk dat kinderen leren ‘zijn’ in de digitale wereld en de beschikbare online technologie ook kunnen toepassen. DIGIT-po helpt hen bij deze ontwikkeling.

Leerlingen die DIGIT-po hebben afgerond, zijn zo vaardig op pc, laptop of Chromebook dat zij hier voordelen van hebben bij het gebruik ervan in het dagelijks leven en het vervolgonderwijs. Het uitgangspunt van DIGIT-po is het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ van het SLO en het voorstel voor digitale geletterdheid van Curriculum.nu wat volledig aansluit op de gestelde einddoelen.

Onderbouw én bovenbouw

DIGIT-po is beschikbaar voor zowel de onderbouw als de bovenbouw. In de onderbouw hebben we speelse online en offline opdrachten en spelletjes die de leerlingen prikkelen en vooral veel plezier geven. Het lesmateriaal voor de bovenbouw sluit hier naadloos op aan. Zo garandeer je dat alle leerlingen tenminste dezelfde basis hebben voordat ze in groep 5 de diepte in gaan met DIGIT-po.

Digitale geletterdheid bestaat uit vier domeinen; Basiskennis ICT, Informatievaardigheden, Mediawijsheid en Computational thinking.

De domeinen binnen de methode DIGIT-po zijn ontwikkeld voor leerlingen vanaf groep 1 tot en met groep 8. Het lesmateriaal is toegankelijk via Basispoort.

DIGIT-po bevat vier domeinen:

  • ICT basisvaardigheden
  • Informatievaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Computational thinking.

Direct starten met digitale geletterdheid? Alle tips en tricks vind je in dit whitepaper.

ICT basisvaardigheden

ICT basisvaardigheden legt een brede basis voor het efficiënt gebruik van computers, tablets en mobiele apparaten Het domein bevat het volgende lesmateriaal: Algemene ICT kennis & vaardigheden, Tekstverwerken met Word of Google Docs, Presenteren met PowerPoint, Prezi en/of Google Presentaties, Internet en e-mail.

ICT basisvaardighedenGroep
De computer1/2
Wachtwoorden1/2
Het internet1/2
Lessenreeks Basiskennis ICT3/4
Omgaan met de computer5/6
Tekstverwerken, basis 5/6
Presenteren, basis5/6
Beeldbewerken, basis5/6
Tekstverwerken, gevorderd 7/8
Presenteren, gevorderd7/8
Beeldbewerken, gevorderd 7/8

Informatievaardigheden

Leerlingen leren hierin effectief, efficiënt en verantwoord omgaan met online informatie. Het domein Informatievaardigheden bevat het volgende lesmateriaal: Effectief leren zoeken & vinden van informatie, leren bronnen te gebruiken en te beoordelen. Het lesmateriaal voor het onderdeel Informatievaardigheden is ontwikkeld door Mira Media en het Mediateam.

InformatievaardighedenGroep
Vragen stellen1/2
Waar of niet waar?1/2
Lessenreeks Informatievaardigheden3/4
Informatievaardigheden, basis: van speurneus naar factchecker5/6
Informatievaardigheden, gevorderd: van factchecker naar echte detective7/8

Mediawijsheid

Binnen dit domein leren jongeren omgaan met, en worden ze bewust van, een groot aantal mogelijkheden van digitale media. Informatievaardigheden bevat het volgende lesmateriaal: Wat zijn digitale media? Gevolgen van sociale media, veilig internet, online pesten, privacy & omgangsvormen, sexting, digitale criminaliteit, virussen & firewalls, cookies, smartphone beveiligen en identiteitsfraude. Het lesmateriaal voor het onderdeel Mediawijsheid is geschreven door Linda Vonhof, partner en medeoprichter van Social Media Wijs.

MediawijsheidGroep
Emoji's1/2
Foto's1/2
Media, wat is het?1/2
Lessenreeks Mediawijsheid3/4
Mediawijsheid, basis5
Mediawijsheid, gevorderd6
Mediawijsheid, expert7
Mediawijsheid, expert plus8

Computational thinking

In het domein Computational thinking leren de kinderen hoe computers denken, probleemoplossend werken met behulp van ICT-technieken en leren ze opdrachten geven met computertechnologie. De projecten voor de micro:bit in DIGIT-po zijn ontwikkeld door Pauline Maas, eigenaar van 4PIP.

Computational thinkinggroep
Aan de slag met B-bot1/2
Robots1/2
Lessenreeks Programmeren3/4
Programmeren basis, 'Welkom R0b-0tt'5/6
Programmeren gevorderd, R0b-0tt in de klas'7/8
Programmeren basis, met Bee-Bot & Blue-Bot5/6
Programmeren gevorderd, met Pro-Bot7/8
Programmeren basis, met Scratch5/6
Programmeren basis, met micro:bit7
Programmeren gevorderd, met micro:bit8
Voor meer informatie en prijzen.

PRODUCTOVERZICHT

Vraag gratis een proeflicentie aan.

AANVRAGEN

Naar boven