Laatste nieuws

DIGIfeitjes beschikbaar voor docenten

DIGIfeitjes

Vanaf nu kunnen docenten lesonderwerpen gratis downloaden. 

DIGIfeitjes beschikbaar

In het onderwijs wordt er veel verwacht van docenten: dat er op professionele wijze wordt lesgegeven. En tegelijkertijd wordt er ook verwacht dat docenten creatieve manieren vinden om leerlingen te blijven inspireren. Om deze reden biedt DIGIT tools als DIGIfeitjes aan docenten. Met behulp van deze tools kunnen zij direct aan de slag in de klas.

Start de les met een DIGIfeitje

Docenten met leergebied digitale geletterdheid kunnen de DIGIfeitjes gebruiken als start voor de les. Elk DIGIfeitje bevat een actualiteit in de digitale maatschappij. De onderwerpen zijn 1 op 1 over te nemen in de lessen. 

Regelmatig toegevoegd

Er worden regelmatig nieuwe DIGIfeitjes toegevoegd, dus houdt de DIGIfeitjes pagina daarom goed in de gaten! Download hier het laatste DIGIfeitje.


Makkelijk op de hoogte blijven van wat er speelt binnen DIGIT en digitale geletterdheid?
Volg ons op Linkedin en Twitter

Volg ons DIGIfeitjes beschikbaarvolg ons digifeitjes beschikbaar

Een op zes IT-professionals in Nederland onvoldoende digitaal vaardig

IT-professionals

Bij het gebruik van technologie komt ruim een op de 6 IT-professionals niet verder dan de basisvaardigheden. Zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar kon 17% van de IT’ers niet meer dan gemiddeld omgaan met het internet, computers en software. In de 27 lidstaten van de Europese Unie is dat aandeel onder IT-professionals zelfs 44 procent.

In het onderzoek van het CBS gaat het om digitale vaardigheden zoals informatie op internet opzoeken, bestanden verplaatsen en het gebruik van computers en online diensten.

Om vast te stellen of iemand voldoende digitaal vaardig is, wordt het CBS-onderzoek uitgesplitst in vier categorieën: informatie, computers & diensten, communicatie en software. “Maar ik kan niet exact duiden waar de IT’ers dan precies niet goed in zijn”, zegt Maarten Bloem van het CBS. “Zo kan het zijn dat een IT’er heel goed is met software, maar niet verschrikkelijk goed overweg kan met andere digitale vaardigheden, waardoor je op deze aparte uitkomst kan komen.”

“De 17% van de IT-professionals in Nederland die uiteindelijk als niet bovenmatig digitaal vaardig wordt gezien, haalt de drempel voor de combinatie van de vier categorieën niet. Of haalt die drempel wel maar gaat er niet zodanig overheen om vast te kunnen stellen dat die persoon de digitale vaardigheden over het algemeen goed beheerst”, aldus Bloem.

Van alle Nederlanders tussen de 16 en 74 jaar beschouwt de helft zich als digitaal vaardig. Van mensen jonger dan 25 jaar kan 78 procent goed overweg met technologie. In de categorie 25 tot 54 jaar gaat het om 57 procent, terwijl een kwart van de 55-plussers meer dan de basisvaardigheden bezit.

Bron: Nu.nl


       

Breng studenten de juiste digitale vaardigheden bij

Veel scholen zijn druk bezig de 21st century skills in hun onderwijs te integreren. Maar hoe doe je dat specifiek met het onderdeel digitale vaardigheden? Hoe zorg je ervoor dat jouw studenten voldoende digitaal vaardig zijn? Met DIGIT-mbo maak je studenten digitaal vaardig volgens alle competenties die beschreven zijn in diverse rapporten over digitale vaardigheden in het middelbaar beroepsonderwijs.

DIGIT-mbo is een complete leerlijn voor het aanleren van alle digivaardigheden waarmee je studenten direct voorziet in digitale zelfredzaamheid. DIGIT-mbo bestaat uit een groot aantal modules op verschillende niveaus (van Entree tot niveau 4). Binnen DIGIT-mbo is ook het Keuzedeel Digitale Vaardigheden (KDDV) opgenomen.

Ervaar zelf via een proeflicentie welke mogelijkheden DIGIT-mbo biedt voor studenten en docenten.

YouTube-filmpjes krijgen Kijkwijzer

Kijkwijzer YouTube

Veel geweld of grove taal in video’s op populaire YouTube-kanalen? Vanaf september 2020 gaat de Kijkwijzer hiervoor waarschuwen. Met de nieuwe wet wil de overheid kinderen beter beschermen. Wie niet aan de Kijkwijzer meewerkt, kan een hoge boete verwachten.

Grotere YouTube kanalen en vloggers krijgen Kijkwijzer

Niet elk filmpje dat op YouTube staat, krijgt een Kijkwijzer. Alleen vloggers met een groot publiek en de grote YouTube-kanalen moeten straks een lijst met vragen over de content invullen. Het ministerie gaat nog precies uitwerken voor welke video’s de Kijkwijzer gaat gelden. Het Commissariaat van de Media gaat erop toezien dat grotere YouTube-kanalen zich aansluiten bij de Kijkwijzer. “Vloggers die hier niet aan voldoen kunnen hoge boetes verwachten”, waarschuwt Slob. Volgens de minister kunnen ouders met een Kijkwijzer beter bepalen of het filmpje wel of niet goed is voor hun kind.

Kijkwijzer.nl

Extra bescherming juist nodig vanaf 10 jaar

Het Nicam ontwikkelt de Kijkwijzer. “Sinds 2001 bestaat die al voor tv en bioscopen. Omdat wij zagen dat mensen en ook kinderen steeds meer video’s via YouTube kijken, hebben we in 2011 al de online kijkwijzer ontwikkeld”, licht Tiffany van Stormbroek van het Nicam toe.

Het Nicam stelt dat de Kijkwijzer erg effectief is omdat de herkenbaarheid hoog is. “Kinderen zijn opgevoed met kijkwijzers. Ze herkennen de icoontjes en ondernemen ook actie. Er worden elke dag zo ontzettend veel filmpjes op YouTube gezet, dat veel ouders het gevoel hebben geen controle te hebben over wat hun kind ziet. Er is al wel YouTube Kids, maar dat is voor de heel jonge kinderen. Juist vanaf 10 jaar is extra bescherming nodig.”


Mogelijk vind je dit interessant: Workshop Mediawijsheid

Workshop DIGIT Mediawijsheid

Hoe mediawijs zijn jouw leerlingen?

Donderdagmiddag 5 maart organiseren we een workshop over het domein Mediawijsheid. Tijdens deze interactieve sessie gaan we meteen aan de slag terwijl we je meenemen in de digitale belevingswereld van jongeren.

Welke trends signaleren we als het gaat om jongeren en hun gebruik van internet, sociale media en games? Wat zeggen de laatste onderzoeken over de relatie tussen digitale media en hun gezondheid, vriendschappen en mentale welbevinden? Onderwerpen als mobieltjes, social influencers, desinformatie en gaming komen aan de orde.

Meld je hier aan voor de workshop Mediawijsheid.


Vloggers snappen het

Regelmatig liggen YouTubers onder vuur, zoals bijvoorbeeld de twee Nijmeegse studenten die een video plaatsten van een ritje boven op een trein. Dat filmpje was een doorn in het oog van veel ouders. Wat vloggers zelf vinden van de Kijkwijzer? Bekende YouTuber Rutger Vink (ook wel bekend als Furtjuh) is positief. “Hiermee wordt YouTube alleen maar professioneler. Een heel goede zaak.”

Vink is al zo’n acht jaar actief op YouTube en heeft ruim 620.000 abonnees. Een grote schare trouwe jonge fans kijkt elke week uit naar een nieuw filmpje van hun held. “Veel ouders hebben zorgen over de video’s die hun kinderen zien. Ik krijg ook weleens mailtjes van ouders over mijn taalgebruik bijvoorbeeld’, zegt de populaire YouTuber. “Ik ben me ervan bewust dat wij  een voorbeeldfunctie hebben. Ik let op mijn taal, ik zeg hooguit ‘shit’, maar daar blijft het wel bij.”

Bron: RTL Nieuws

Succesvolle IPON 2020

Terugblik IPON 2020 team Instruct

Afgelopen week vond de tiende editie van de IPON plaats in Jaarbeurs Utrecht. Instruct was als exposant aanwezig op de beursvloer met een ruim opgezette stand. De verschillende online methodes van Instruct werden door het team gepresenteerd aan de bezoekers van de IPON 2020.

De methodes van Instruct

We kijken terug op twee geslaagde beursdagen. De IPON 2020 was een perfect moment om in contact te komen met docenten en onderwijsmanagement. Op de stand kon men kennismaken met onze methoden voor:

Het team stond klaar om uitleg te geven over de diverse methoden, het gemak van de online omgevingen te demonstreren en vragen te beantwoorden.

IPON 2020 1IPON 2020 2

IPON 2020 3

Introductie DIGIT-po

De IPON 2020 was een mooie gelegenheid om de nieuwste methode digitale geletterdheid voor het basisonderwijs te introduceren: DIGIT-po. DIGIT-po is een complete online leerlijn voor het basisonderwijs en bevat de modules:

  • Baskennis ICT
  • Mediawijsheid
  • Informatievaardigheden
  • Computational thinking

Momenteel is de lesmethode DIGIT-po in ontwikkeling. Wil je als een van de eersten het lesmateriaal uitproberen? Meld je hier aan voor de pilot en wij nemen contact met je op.

I AM DIGIT poster

I AM DIGIT posterBij de beursstand mochten geïnteresseerden een leuke poster voor digitale geletterdheid meenemen voor in de klas.

Heb jij de I AM DIGIT poster nog niet? Vraag de poster hier kosteloos aan. Je kunt meerdere posters voor jouw school aanvragen.

Hoe digitaal geletterd zijn jouw leerlingen? Ga naar digitalegeletterdheid.nl/test en maak de test klassikaal!


IPON 2020

De IPON is al vele jaren de informatie- en inspiratiebron voor iedereen die bij het onderwijs betrokken is en bij de les wil blijven op gebied van onderwijsinnovatie en ICT-toepassingen en -diensten. Het doel van IPON is om het gebruik van de nieuwste toepassingen binnen het onderwijs op een innovatieve en creatieve manier aan het onderwijs te presenteren. Ook deze editie waren er weer vele nieuwe en innovatieve initiatieven op het gebied van onderwijsinnovatie & professionalisering. Het was daarom ook een logische keuze voor Instruct om hierbij aanwezig te zijn.

Lesmateriaal voor het keuzevak Robotica

keuzevak Robotica

DIGIT-vo biedt vmbo leerlingen lesmateriaal voor het keuzevak Robotica. Dit keuzevak wordt gegeven op techniek en ICT colleges die onder andere het profiel Dienstverlening & Producten (D&P) aanbieden. 

Keuzevak Robotica voor het vmbo

Elke leerling in een beroepsgerichte leerweg moet keuzevakken volgen. Het keuzevak heeft een beroepsvoorbereidend en oriënterend doel om leerlingen een realistisch beeld te geven van de ontwikkelingen en mogelijkheden over robotica. 

Het keuzevak bestaat uit één taak, opgedeeld in drie deeltaken die bestaat uit zowel theorie als praktijk. Elke deeltaak is onderverdeeld in eindtermen en moeten in het onderwijs aan de orde te komen.

De deeltaken zijn: 

  1. Oriëntatie op moderne technische toepassingen
  2. Eenvoudige schakelingen bouwen
  3. Een eenvoudig geprogrammeerde handeling door een robot laten uitvoeren

Vakinhoudelijke uitwerking

Voor het keuzevak is een vakinhoudelijke uitwerking beschikbaar. Het is een voorbeeldmatige uitwerking die je als docent houvast kan geven. 

Proeflicentie

Ben jij nog op zoek naar didactisch lesmateriaal voor Robotica in het vmbo? Vraag hier een proeflicentie aan.


Creëer een doorlopende lijn naar het mbo

Wie leerlingen studievoordeel wilt bieden, kan dit doen door keuzevakken toe te voegen aan het profiel. De Roelof van Echten college uit Hoogeveen doet dit voor het profiel Mobiliteit & Transport. De leerlingen krijgen een gevarieerd pakket aan keuzevakken aangeboden, waaronder het D&P keuzevak Robotica. De college benut de keuzevakken om zo een doorlopende lijn naar het mbo te creëren.

Digitale geletterdheid onmisbaar in het primair onderwijs

primair onderwijs

Er is een urgentie naar digitale geletterdheid in het primair onderwijs, bevestigt De Monitor Digitale Geletterdheid. Het gaat hierbij om digitale kennis en vaardigheden die onmisbaar zijn bij leren, leven en werken in de hedendaagse samenleving.

Docenten schatten de digitale geletterdheid van hun leerlingen op gemiddeld een 4,9 (op een schaal van 0 tot 10). Bijna twee derde (63%) van de 5.296 ondervraagde docenten, ICT-coördinatoren, directeuren en bestuurders ziet het als een (zeer) grote noodzaak hun leerlingen digitaal vaardiger te maken. Met het onderzoek, wordt jaarlijks in kaart gebracht hoe de digitale geletterdheid op scholen vordert in aanloop naar het  curriculum van 2022.

Behoefte aan extra ondersteuning

Digitale geletterdheid is één van de negen leergebieden van het nieuwe curriculum voor het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Uit de monitor blijkt dat ruim zeven op de tien (72%) docenten als gevolg in één of meerdere vakken aandacht te besteden aan digitale geletterdheid. Slechts een tiende van de docenten maakt echter gebruik van een leerlijn. In aanloop naar het nieuwe curriculum moet dit structureler. Hiervoor zijn ondersteuning en ICT-voorzieningen gewenst. Daarnaast geeft 51%  van de docenten aan dat de ICT-voorzieningen op hun school niet voldoende zijn om de komende vijf jaar de nodige stappen te kunnen zetten. Er zijn met name weinig devices  of de beschikbare devices zijn te oud.

Marjolijn Bonthuis-Krijger
Bron: ECP

“De Monitor helpt inzichtelijk te maken wat nodig is om digitale geletterdheid verder in te voeren in het primair onderwijs. Hiermee kunnen basisscholen gerichter aan de slag,” zegt Marjolijn Bonthuis van ECP.

Leraren geven aan behoefte te hebben aan ondersteuning van met name educatieve uitgeverijen (33%), andere onderwijsorganisaties (23%) en bibliotheken (16%)

Planmatige aandacht van scholen voor digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid is een combinatie van vier vaardigheden. De Monitor laat zien dat de meeste aandacht gaat naar ICT-basisvaardigheden. Op de tweede plaats volgt Informatievaardigheden. Daarna Mediawijsheid en tot slot Computational thinking. Vanaf groep 3 doen docenten elk jaar meer aan deze vormen van digitale geletterdheid.

Echter, geeft ruim de helft van de docenten aan dat op school niet planmatig wordt gewerkt aan het digitaal geletterd maken van leerlingen. Wel geeft bijna twee derde aan dat hun school een speciale persoon heeft die zich bezighoudt met onderwijsinnovaties op dit gebied.

Nieuw curriculum voor primair, voortgezet en speciaal onderwijs

Het onderwijs heeft een belangrijke taak om leerlingen de basis te bieden om uit te groeien tot digitaal functionerende volwassenen. Volwassenen die bijdragen aan de samenleving, economisch zelfstandig zijn en met zelfvertrouwen in het leven staan. De landelijke kerndoelen zijn verouderd, daarom hebben 150 leraren en schoolleiders binnen Curriculum.nu gewerkt aan negen leergebieden die herzien worden of nieuw zijn. Digitale geletterdheid is een nieuw leergebied waarbij het op eigen kracht leren functioneren in de digitaliserende samenleving centraal staat.

Bron: ECP


De methode DIGIT-po is onmisbaar in het basisonderwijs

DIGIT-poWe zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe lesmethode DIGIT-po speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs. De eerste modules zijn vanaf september 2020 beschikbaar.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen voor DIGIT-po? Meld je hier aan.

Aanvraag I AM DIGIT poster

Aanvraag I AM DIGIT poster


I AM DIGIT posterVul hieronder het formulier in en ontvang de I AM DIGIT poster voor digitale geletterdheid in jouw klas!

Hoe digitaal geletterd zijn jouw leerlingen? Ga naar digitalegeletterdheid.nl/test en maak de test klassikaal!

 


Ga naar home of naar digit.school voor meer informatie over de methode DIGIT.

Professioneel aan de slag voor digitale geletterdheid in het onderwijs

Professioneel aan de slag

Om digitale geletterdheid te laten slagen in het onderwijs is het cruciaal dat leraren, scholen en opleiders professioneel aan de slag gaan en van elkaar leren. Dat stelt Anko van Hoepen in zijn essay ‘Laten we het met elkaar professioneel proberen’.

De digital native bestaat niet

“Digitalisering – en daarmee ook digitale geletterdheid – is een doorlopend proces. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en het is nauwelijks te voorspellen hoe we er over tien of twintig jaar voorstaan. Dat geeft onzekerheid, en juist daarom is het noodzakelijk dat digitale geletterdheid een vast onderdeel gaat uitmaken van ons onderwijs.”

“Wat kinderen moeten leren over digitale geletterdheid is omschreven in de voorstellen van Curriculum.nu, maar hoe kinderen dit moeten gaan leren, is nog een zoektocht.” De volgende vier domeinen staan centraal in de voorstellen van Curriculum.nu:

Professioneel aan de slag“Het feit dat kinderen sneller zijn met ‘de knoppen’ betekent dat niet dat ze ook weten hoe ze die technologie zo effectief mogelijk moeten inzetten. De digital native blijkt niet te bestaan. Toch kan dat gevoel je als leraar wel snel bekruipen. En daar sta je dan …”

 

Samenwerking moet in het licht staan van professioneel proberen

“Een goede ondersteuning van leraren is dus noodzakelijk. Evenals het goed voorbereiden van toekomstige leraren. Daarom maakten de PO-Raad en Kennisnet een inventarisatie van de ict-bekwaamheid en ontwikkelbehoeften van de leraren in het po en van pabo-studenten. De zoektocht naar hoe we kinderen en jongeren kunnen onderwijzen in digitale geletterdheid kan veel opleveren als opleidingen en scholen gezamenlijk optrekken.”

“Als het gaat om digitale geletterdheid, zal die samenwerking tussen leraren, schoolleiders, bestuurders en opleiders in het licht van professioneel proberen moeten staan. Niet zomaar in het wilde weg wat doen. Eerder op een professionele manier bouwen aan een kwalitatief hoogwaardige samenwerking. In en om de scholen, waarin we onze ervaringen uitwisselen, onze kennis en expertise bundelen, en praktijk en opleiding met elkaar integreren.”

“Laten we de handen ineen slaan en er door middel van professioneel proberen samen aan werken dat het leerdoel digitale geletterdheid straks op elke school in Nederland een structurele plek heeft. Elk kind wordt daar beter van, en daarmee de samenleving als geheel.”

Anko van Hoepen is vicevoorzitter van de PO-Raad. Ook werkte hij acht jaar als leraar in het basisonderwijs. Download de volledige essay ‘Laten we het met elkaar professioneel proberen’.

Bron: PO-Raad


Professioneel aan de slag met digitale geletterdheid in het basisonderwijs?

DIGIT-poWe zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe lesmethode DIGIT-po speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs. De eerste modules zijn vanaf september 2020 beschikbaar.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen voor DIGIT-po? Meld je hier aan.

Digitale geletterdheid, hoe doe je dat? Tips voor implementatie

Tips voor implementatie digitale geletterdheid

De whitepaper ‘Digitale geletterdheid, hoe doe je dat? Tips voor implementatie’ is vanaf nu te downloaden.

In dit document beschrijven we stap voor stap hoe je digitale geletterdheid met een goede voorbereiding invoert op jouw school. We bespreken de relevantie van digitale geletterdheid voor de leerlingen in het onderwijs. En hebben het over het belang van digitale zelfredzaamheid in de praktijk. Daarnaast geven we tips voor de implementatie ervan en voorzien je van  praktische adviezen en aandachtspunten om digitale geletterdheid een succes te maken op jouw school.

Download de whitepaper hier
‘Digitale geletterdheid, hoe doe je dat. Tips voor implementatie’ .

Whitepaper: Digitale geletterdheid, hoe doe je dat?


Meer informatie over de methode DIGIT

DIGIT-po digitale vaardigheden voor iedereen

DIGIT-po voor het basisonderwijs is momenteel in ontwikkeling. De eerste modules zijn vanaf september 2020 beschikbaar. Interesse? Geef het hier aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen.

DIGIT-vo digitale vaardigheden voor iedereen

DIGIT-vo is sinds 2016 beschikbaar en wordt op meer dan 300 scholen ingezet in het voortgezet onderwijs. De methode sluit aan op de komende curriculum-wijziging, waarin digitale geletterdheid als nieuw leergebied wordt toegevoegd.

DIGIT-mbo digitale vaardigheden voor iedereen

Toets-ICT is vanaf januari verder gegaan onder de naam DIGIT-mbo. Het bevat modules voor het aanleren van computervaardigheden en nieuwe media. De modules binnen de portal bieden we sinds 2006 aan op vele ROC’s.

Vraag hier meer informatie aan over de methode DIGIT.

Uitnodiging regiobijeenkomst in Zoetermeer met VO-Digitaal

Op dinsdag 10 maart organiseren wij samen met VO-Digitaal (onze partner) een gratis regiobijeenkomst in Zoetermeer over diverse lesmethoden en ICT middelen in het voortgezet onderwijs.

Tijdens de regiobijeenkomst worden mogelijkheden getoond van de digitale lesmethoden voor muziek, geschiedenis en digitale geletterdheid. Daarnaast is er een informatiemarkt met diverse presentaties van CTouch en Iris Connect.


Programma 15.15 – 19.00 uur

15.15 – 15.30
Inloop met koffie/thee en lekkernij

15.30 – 16.15
Lezing over de implementatie van ICT in het onderwijs door: Patricia van Slobbe (bekend van het boek “Kleppen dicht/open”)

16.15 – 17.45  Geef inhoud aan de les met de methodes:

Presentatie van de drie methodes. 

óf  16.15 – 17.45 

  • Volledige sessie DIGIT: Hoe implementeer je digitale geletterdheid op jouw school? Praktische tips en handvatten om digitale geletterdheid met de methode DIGIT-vo inzetten. Over basiskennis-ICT, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. 

17.45 – 19.00
Informatiemarkt, hapje en drankje met presentaties van CTouch (interactieve touchscreens), de programmeerbare robots van STEAM-educatie.nl & B-Bot.nl en Iris Connect.

Aanmelden

De regiobijeenkomst is kosteloos. Meld je hier aan. 

Locatie: Oranje Nassau College
Adres: Parkdreef 28, 2724 EZ Zoetermeer

Meer informatie over de methode DIGIT-vo

Veel scholen zijn druk bezig de 21st century skills in hun onderwijs te integreren. Maar hoe doe je dat specifiek met het onderdeel digitale vaardigheden? Hoe maak je jouw leerlingen digitaal geletterd? Met DIGIT-vo maak je leerlingen digitaal geletterd volgens alle competenties die beschreven zijn in diverse rapporten over digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. Daarnaast sluit DIGIT-vo aan op de komende curriculum-wijziging. Hierin digitale geletterdheid als nieuw leergebied wordt toegevoegd. DIGIT-vo is een volledige online methode voor het aanleren van alle  digivaardigheden waarmee je leerlingen direct voorziet in een stukje digitale zelfredzaamheid die ze zo goed kunnen gebruiken bij de start in de onderbouw.

Vraag hier kosteloos meer informatie en een proeflicentie aan.


Lees ook eens

‘Digitale geletterdheid, hoe doe je dat?’. Een artikel over hoe je digitale geletterdheid implementeert op jouw school.

Benieuwd naar hoe andere leraren digitale geletterdheid hebben toegepast voor hun leerlingen? Lees ook de volgende artikelen uit de rubriek ‘In gesprek met…’.