Met onze leerlijnen digitale geletterdheid, die aansluiten op de nieuwe conceptkerndoelen van de SLO, bieden we iedereen de mogelijkheid om zelfstandig én met de juiste kennis en kunde de digitale wereld te verkennen.
De leerlijnen digitale geletterdheid zijn bedoelt om leraren en docenten te inspireren en beschrijven welke doelen en onderwerpen je voor digitale geletterdheid in het basis- en voorgezet onderwijs kunt gebruiken om alle doelen af te dekken. Onze nieuwe leerlijnen sluiten daarnaast naadloos aan op de nieuwe conceptkerndoelen opgesteld door het SLO.
DIGIT werk voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs nieuwe leerlijnen gebaseerd op de nieuwe conceptkerndoelen van SLO.
Kerndoelen 21. De leerling zet digitale technologie en digitale media in.
Digitale systemen
Digitale media en informatie
Data
Artificiële Intelligentie
Kerndoel 22. De leerling creeërt digitale producten.
Creëren met digitale technologie
Programmeren
Kerndoel 23. De leerling participeert in de gedigitaliseerde wereld.
Veiligheid & privacy
Digitale technologie, jezelf en de ander
Digitale technologie, de samenleving en de wereld
Leerlijnen digitale geletterdheid voor het basisonderwijs
DIGIT-po biedt de complete online leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid voor leerlingen in het basisonderwijs. Om leerkrachten op weg te helpen zijn er leerlijnen, ofwel een leerroutes en lesplannen digitale geletterdheid uitgewerkt voor de bovenbouw van het primair onderwijs.
In de leerlijn kun je in een oogopslag zien in welke periode je welk domein kunt behandelen met de daarbij behorende onderdelen. De leerroutes bieden leerkrachten structuur en houvast voor de rest van het schooljaar.
Met welke leerlijn ga jij aan de slag?
Versie september 2025: nieuwe leerlijnen gebaseerd op de nieuwe conceptkerndoelen van SLO voor groep 1 tot en met groep 8.
Leerlijnen digitale geletterdheid voor het voortgezet onderwijs
DIGIT-vo bevat een volledig pakket waarin alle leerdoelen voor het aanleren van digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs worden afgedekt. Om docenten op weg te helpen zijn er leerlijnen, ofwel lesplannen digitale geletterdheid uitgewerkt voor de onderbouw vmbo & havo/vwo en voor de bovenbouw van het vmbo (Informatietechnologie).
In de leerlijnen kun je in een oogopslag zien in welke periode je welk domein kunt behandelen met de daarbij behorende onderdelen. De leerlijnen bieden vmbo- en havo/vwo- docenten structuur en houvast voor de rest van het schooljaar.
Met welke leerlijn ga jij aan de slag?
Versie september 2025: nieuwe leerlijnen gebaseerd op de nieuwe conceptkerndoelen van SLO voor klas 1 t/m 3.