DIGIT-po
Veel basisscholen zijn druk bezig 21st century skills in hun onderwijs te integreren. DIGIT-po is dé complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel en direct inzetbaar.
Digitale geletterdheid in het basisonderwijs
In het basisonderwijs start het werken met en in de digitale wereld. Hoe gaan kinderen om met de uitdagingen die de online technologie hen biedt? Het is belangrijk dat kinderen leren ‘zijn’ in de digitale wereld en de beschikbare online technologie ook kunnen toepassen. DIGIT-po helpt hen bij deze ontwikkeling.
Leerlingen die DIGIT-po hebben afgerond, zijn zo vaardig op pc, laptop of Chromebook dat zij hier voordelen van hebben bij het gebruik ervan in het dagelijks leven en het vervolgonderwijs. Het uitgangspunt van DIGIT-po is het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ van het SLO en het voorstel voor digitale geletterdheid van Curriculum.nu wat volledig aansluit op de gestelde einddoelen.
Digitale geletterdheid bestaat uit vier domeinen; Basiskennis ICT, Informatievaardigheden, Mediawijsheid en Computational thinking.
De domeinen binnen de methode DIGIT-po zijn ontwikkeld voor leerlingen vanaf groep 5 tot en met groep 8.
DIGIT-po bevat vier domeinen:
- Basiskennis ICT
- Informatievaardigheden
- Mediawijsheid
- Computational thinking.
Direct starten met digitale geletterdheid? Alle tips en tricks vind je in dit whitepaper.
Basiskennis ICT
Basiskennis ICT legt een brede basis voor het efficiënt gebruik van computers, tablets en mobiele apparaten Het domein bevat het volgende lesmateriaal: Algemene ICT kennis & vaardigheden, Tekstverwerken met Word of Google Docs, Presenteren met PowerPoint, Prezi en/of Google Presentaties, Internet en e-mail.
Basiskennis ICT | Groep |
---|---|
Omgaan met de computer | 5/6 |
Tekstverwerken, basis | 5/6 |
Tekstverwerken, gevorderd | 7/8 |
Presenteren, basis | 5/6 |
Presenteren, gevorderd | 7/8 |
Beeldbewerken, basis (volgt in 2021) | 5/6 |
Beeldbewerken, gevorderd (volgt in 201) | 7/8 |
Informatievaardigheden
Leerlingen leren hierin effectief, efficiënt en verantwoord omgaan met online informatie. Het domein Informatievaardigheden bevat het volgende lesmateriaal: Effectief leren zoeken & vinden van informatie, leren bronnen te gebruiken en te beoordelen. Het lesmateriaal voor het onderdeel Informatievaardigheden is ontwikkeld door Mira Media en het Mediateam.
Informatievaardigheden | Groep |
---|---|
Informatievaardigheden, basis: van speurneus naar factchecker | 5/6 |
Informatievaardigheden, gevorderd: van factchecker naar echte detective | 7/8 |
Mediawijsheid
Binnen dit domein leren jongeren omgaan met, en worden ze bewust van, een groot aantal mogelijkheden van digitale media. Informatievaardigheden bevat het volgende lesmateriaal: Wat zijn digitale media? Gevolgen van sociale media, veilig internet, online pesten, privacy & omgangsvormen, sexting, digitale criminaliteit, virussen & firewalls, cookies, smartphone beveiligen en identiteitsfraude. Het lesmateriaal voor het onderdeel Mediawijsheid is geschreven door Linda Vonhof, partner en medeoprichter van Social Media Wijs.
Mediawijsheid | Groep |
---|---|
Mediawijsheid, basis | 5 |
Mediawijsheid, gevorderd | 6 |
Mediawijsheid, expert | 7 |
Mediawijsheid, expert plus | 8 |
Computational thinking
In het domein Computational thinking leren de kinderen hoe computers denken, probleemoplossend werken met behulp van ICT-technieken en leren ze opdrachten geven met computertechnologie. De projecten voor de micro:bit in DIGIT-po zijn ontwikkeld door Pauline Maas, eigenaar van 4PIP.
Computational thinking | groep |
---|---|
Programmeren basis, 'Welkom R0b-0tt' | 5/6 |
Programmeren gevorderd, R0b-0tt in de klas' | 7/8 |
Programmeren basis, met Bee-Bot & Blue-Bot | 5/6 |
Programmeren gevorderd, met Pro-Bot | 7/8 |
Programmeren basis, met Scratch | 5/6 |
Programmeren basis, met micro:bit | 7 |
Programmeren gevorderd, met micro:bit | 8 |