Met de methode DIGIT-po leren kinderen omgaan met verschillende toepassingen op de computer. Kinderen leren tekstverwerken, presentaties maken, het zoeken en verwerken van goede bronnen, het veilig gebruik maken van internet en sociale media en nog veel meer. De methode sluit aan op de einddoelen van het SLO.
Leerlingen van groep 5 t/m 8 kunnen deze methode volgen. Leerlingen die DIGIT-po hebben afgerond, zijn zo vaardig op pc, laptop of Chromebook dat zij hier voordelen van hebben bij het gebruik ervan in het dagelijks leven en het vervolgonderwijs. In het vervolgonderwijs zullen zij waarschijnlijk ook aansluiting vinden door de toepassing van DIGIT-vo op de meerderheid van de vo-locaties.
Het uitgangspunt van DIGIT-po vormt het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ van het SLO en het voorstel voor digitale geletterdheid van Curriculum.nu. De inhoud van DIGIT-po is verdeeld over vier domeinen: Basiskennis ICT, Mediawijsheid, Informatievaardigheden en Computational Thinking. Daaraan hebben we een onderdeel Projecten toegevoegd, die de verbinding vormt tussen de vier domeinen en waarin het geleerde toegepast moet worden. Dat maakt de methode extra interessant en leerzaam.
Basiskennis ICT
Algemene ICT kennis & vaardigheden, Tekstverwerken met Word of Google Docs, Presenteren met PowerPoint, Prezi en/of Google Presentaties, Internet en e-mail.
Basiskennis ICT | Groep |
---|---|
Omgaan met een computer (Chromebook, Office) | 5/6 |
Tekstverwerken, basis | 5/6 |
Tekstverwerken, gevorderd | 7/8 |
Presenteren, basis | 5/6 |
Presenteren, gevorderd | 6/7 |
Beeldbewerken, basis | 5/6 |
Beeldbewerken, gevorderd | 7/8 |
Informatievaardigheden
Effectief leren zoeken & vinden van informatie, leren bronnen te gebruiken en te beoordelen.
Informatievaardigheden | Groep |
---|---|
Informatievaardigheden, basis | 5/6 |
Informatievaardigheden, gevorderd | 7/8 |
Mediawijsheid
Wat zijn digitale media? Gevolgen van sociale media, veilig internet, online pesten, privacy & omgangsvormen, sexting, digitale criminaliteit, virussen & firewalls, cookies, smartphone beveiligen en identiteitsfraude.
Mediawijsheid | Groep |
---|---|
Mediawijsheid, basis | 5 |
Mediawijsheid, gevorderd | 6 |
Mediawijsheid, expert | 7 |
Mediawijsheid, expert plus | 8 |
Computational Thinking
In het domein Computational Thinking leren de leerlingen bijvoorbeeld robots te programmeren en bovenal; computers opdrachten te geven.
Computational Thinking | Groep |
---|---|
Programmeren basis, 'Welkom R0b-0tt' | 5/6 |
Programmeren gevorderd, R0b-0tt in de klas' | 7/8 |
Programmeren basis, met Bee-Bot & Blue-Bot | 5/6 |
Programmeren gevorderd, met Pro-Bot | 6/7 |
Programmeren basis, met Scratch | 5/6 |
Programmeren basis, met micro:bit | 7 |
Programmeren gevorderd, met micro:bit | 8 |