Volledige leerlijn PO-VO-MBO
Door 500+ scholen gebruikt
Zelfstandig en klassikaal te doorlopen
Inclusief certificering
Uitgebreid dashboard

Met de methode DIGIT-po leren kinderen omgaan met verschillende toepassingen op de computer. Kinderen leren tekstverwerken, presentaties maken, het zoeken en verwerken van goede bronnen, het veilig gebruik maken van internet en sociale media en nog veel meer. De methode sluit aan op de einddoelen van het SLO.

Leerlingen van groep 5 t/m 8 kunnen deze methode volgen. Leerlingen die DIGIT-po hebben afgerond, zijn zo vaardig op pc, laptop of Chromebook dat zij hier voordelen van hebben bij het gebruik ervan in het dagelijks leven en het vervolgonderwijs. In het vervolgonderwijs zullen zij waarschijnlijk ook aansluiting vinden door de toepassing van DIGIT-vo op de meerderheid van de vo-locaties.

Het uitgangspunt van DIGIT-po vormt het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ van het SLO en het voorstel voor digitale geletterdheid van Curriculum.nu. De inhoud van DIGIT-po is verdeeld over vier domeinen: Basiskennis ICT, Mediawijsheid, Informatievaardigheden en Computational Thinking. Daaraan hebben we een onderdeel Projecten toegevoegd, die de verbinding vormt tussen de vier domeinen en waarin het geleerde toegepast moet worden. Dat maakt de methode extra interessant en leerzaam.

Basiskennis ICT

Algemene ICT kennis & vaardigheden, Tekstverwerken met Word of Google Docs, Presenteren met PowerPoint, Prezi en/of Google Presentaties, Internet en e-mail.

Basiskennis ICTGroep
Omgaan met een computer (Chromebook, Office)5/6
Tekstverwerken, basis5/6
Tekstverwerken, gevorderd7/8
Presenteren, basis5/6
Presenteren, gevorderd6/7
Beeldbewerken, basis5/6
Beeldbewerken, gevorderd7/8

Informatievaardigheden

Effectief leren zoeken & vinden van informatie, leren bronnen te gebruiken en te beoordelen.

InformatievaardighedenGroep
Informatievaardigheden, basis5/6
Informatievaardigheden, gevorderd7/8

Mediawijsheid

Wat zijn digitale media? Gevolgen van sociale media, veilig internet, online pesten, privacy & omgangsvormen, sexting, digitale criminaliteit, virussen & firewalls, cookies, smartphone beveiligen en identiteitsfraude.

MediawijsheidGroep
Mediawijsheid, basis5
Mediawijsheid, gevorderd6
Mediawijsheid, expert7
Mediawijsheid, expert plus8

Computational Thinking

In het domein Computational Thinking leren de leerlingen bijvoorbeeld robots te programmeren en bovenal; computers opdrachten te geven.

Computational ThinkingGroep
Programmeren basis, 'Welkom R0b-0tt'5/6
Programmeren gevorderd, R0b-0tt in de klas'7/8
Programmeren basis, met Bee-Bot & Blue-Bot5/6
Programmeren gevorderd, met Pro-Bot6/7
Programmeren basis, met Scratch5/6
Programmeren basis, met micro:bit7
Programmeren gevorderd, met micro:bit8
Naar boven