Volledige leerlijn PO-VO-MBO
Door 1000+ scholen gebruikt
Zelfstandig en klassikaal te doorlopen
Inclusief certificering
Uitgebreid dashboard

Het is voor leerlingen makkelijker om grip te krijgen op digitale ontwikkelingen en problemen als ze weten hoe die technologie werkt. In het domein Computational thinking VO leren leerlingen denken als een computer. Hoe komt het dat een computer doet wat je invoert? Hoe zit programmeertaal in elkaar en hoe kun je zelf programmeren? Spelenderwijs leren ze hoe ze computers opdrachten kunnen geven zodat het doet wat de leerling wil.

Kosteloos inzien?

Proeflicentie aanvragen

Dit leren je leerlingen

Leerlingen gaan zelfstandig door het lesmateriaal, welke bestaat uit theorie met vragen en praktijkopdrachten. Via heldere instructievideo’s en afwisselende werkvormen maken zij zich de stof eigen. Leerlingen leren eerst over algemene programmeerprincipes zoals instructies schrijven, voorwaarden en herhalingen herkennen. Daarna gaan ze zelf programmeren en ervaren ze hoe ze al heel snel een leuk resultaat kunnen bereiken, zoals een opgemaakte website of een eenvoudig spel.

Omgaan met besturingssystemen

Het domein Computational thinking bevat lessen voor de volgende besturingssystemen:

  • Windows 
  • Google 

Programmeertalen op niveau

  • Scratch voor niveau vmbo
  • HTML voor niveaus vmbo en h/v
  • Python voor niveau h/v

Omgaan met programmeertalen

 Op een speelse manier de basisprincipes van programmeren leren en een game maken.

Html Logo

Kennismaken met de opmaaktaal HTML en toepassen op webpagina’s met tekst opmaak, kleuren en afbeeldingen.

Een eigen verhaal programmeren in heldere stappen. Python wordt onder andere gebruikt voor game-development en toepassingen in AI.

Leerlingen in het praktijkonderwijs (PrO) gaan aan de slag met:

  • De pro-bot
    Leerlingen verkennen de mogelijkheden van de Pro-Bot. Ze leren commando’s programmeren en passen deze toe in diverse opdrachten, zoals figuren tekenen en racen op een zelfgebouwd circuit.
  • De micro:bit
    Een startpunt voor uitgebreide projecten en toepassingen voor het werken met een mini-computer met knopjes.

Net als het praktijkonderwijs aan de slag met micro:bits en robots? Deze zijn te vinden in het domein E-lab.

Voor de docent

Voor de docent zijn er duidelijke instructies en lesbrieven beschikbaar met extra achtergrondinformatie. Wanneer je als docent nog geen kennis hebt van programmeren, dan kun je eenvoudig de module zelf eerst doornemen. In combinatie met de lesbrieven met daarin extra achtergrondinformatie, ga je goed voorbereid de lessen in.

Preview lessen Computational thinking

De voordelen van DIGIT

  • Complete leerlijn om optimaal te leren;
  • Volledige controle en sturing over klassen en leerlingen;
  • Eigen materiaal toe te voegen;
  • Moderne en up-to-date online leeromgeving;
  • Zelfstandig en klassikaal te volgen.

Kosteloos inzien?

Proeflicentie aanvragen

Vrijblijvend kennismaken?
Neem deel aan onze online kennismaking.

Bekijk de agenda

Ontdek alle andere domeinen van DIGIT-vo

"Echt een sterk voordeel van onze samenwerking is de opvolging naar aanleiding van vragen. Dat zie je echt niet bij elke methodeschrijver terug."
- Vakdocent Digitale geletterdheid , Hilversumse Schoolvereniging
"DIGIT is een mooie en krachtige omgeving waarin leerlingen zelfstandig aan hun digitale geletterdheid kunnen werken."
- Docent en coördinator ICT, Markland College
“We zijn uiterst tevreden over DIGIT. Ik zou echt niet meer weten wat ik zonder zou moeten. Zo duidelijk, zo visueel kan de docent de materie klassikaal niet uitleggen.”
- Docent computervaardigheden, Zuiderzee College
“De online escape room is een gave manier om een toets te maken! Ik heb deze met de leerlingen gedaan en het is een groot succes.”
- Docent, namens scholengroep SPON
Naar boven