Hoe werkt DIGIT?

Je hebt vast vragen over hoe DIGIT werkt. Hieronder staat een selectie van de meest voorkomende vragen. Heb je een andere vraag? Ga dan naar het contactformulier.

Zoveel scholen, zoveel wensen. Elke school is weer anders en vereist een andere blik voor het toepassen van onze methode. Ben je op zoek naar een stukje implementatieadvies? Laat ons dit dan ook weten. Wij denken graag met je mee!

DIGIT is de overkoepelende naam voor de complete online leerlijn van Instruct voor het aanleren van computer- en digivaardigheden voor iedereen.

            

Klik op het logo voor meer informatie.

Voor wie is DIGIT?

DIGIT de methode voor digitale geletterdheid. Het is beschikbaar voor het basisonderwijs vanaf groep 5, het praktijkonderwijs, het vmbo, havo/vwo en het mbo.


DIGIT is de overkoepelende naam voor de complete online leerlijn van Instruct voor het aanleren van computer- en digivaardigheden voor iedereen.


            


Klik op het logo voor meer informatie.


Hoe is DIGIT opgebouwd?

DIGIT heeft methodes of losse modules voor wanneer je slechts enkele onderwerpen (tekstverwerken of presenteren bijvoorbeeld) wilt behandelen.


De domeinen in DIGIT zijn Basiskennis ICT, Mediawijsheid, Informatievaardigheden, Computational thinking en Projecten. Elk domein bestaat uit een aantal onderwerpen. En elk onderwerp bestaat op zijn beurt weer uit een aantal hoofdstukken en paragrafen. Allen uiteraard met een logische opbouw.



DIGIT bestaat voornamelijk uit visuele content en zo min mogelijk uit tekst. In het theoretische gedeelte gaat de visuele content (bijvoorbeeld filmpjes) altijd gepaard met een aantal controlevragen. Deze controlevragen moeten de leerlingen maken om te bepalen of ze de content hebben gezien en begrepen. In het praktische gedeelte zijn de opdrachten toegespitst op de belevingswereld van de leerlingen met aansprekende thema’s.

Optioneel kan je de leerlingen toetsen waarbij jij als docent de inhoud en de normering bepaalt.

Hoe geef ik als docent les met DIGIT?

DIGIT heeft verschillende domeinen. Basiskennis ICT, Informatievaardigheden en Computational thinking, zijn door de leerlingen vrijwel geheel zelfstandig door te werken. De docent heeft de beschikking over lesbrieven, waarin duidelijk staat vermeld wat zowel hij  als de leerlingen kunnen verwachten per les.


Bij het domein Mediawijsheid is dit anders. Per les is een lesbrief beschikbaar. De lessen worden voor een groot deel klassikaal gedaan, waarbij leerlingen zowel met de docent als met elkaar onderling zullen overleggen. De lessen Mediawijsheid bevatten veel onderwerpen die zich uitstekend lenen als gespreksonderwerp in de klas. De docent heeft daarom een groter aandeel dan bij de andere domeinen.

Heb ik als docent een eigen online docentomgeving?

Jazeker, in DIGIT heb je als docent een eigen dashboard waarin je jouw klassen kunt beheren. Je zet de grote lijnen uit per leerling of per klas, en ziet vervolgens de antwoorden en resultaten vanzelf verschijnen.

De lesstof is voor elke leerling gelijk, de route en de normering heb jij als docent in de hand.



Kan ik overal inloggen als leerling of docent?

Ja, dit kan. DIGIT is volledig online en de school heeft een unieke startpagina voor zowel de docent als de leerling. Deze startpagina kan op elk device met internet opgevraagd worden en is te bereiken op DIGIT-vo.nl, DIGIT-po.nl, DIGIT-mbo.nl en DIGIT-start.nl. Ideaal wanneer de leerling zijn werk op school niet af krijgt en thuis nog even verder kan oefenen.



Hoeveel kost het?

Wanneer je als school wilt starten met DIGIT krijg je te maken met jaarlijkse kosten. Voor een uitgebreid overzicht van de prijzen, klik hier.


 

Is het materiaal up-to-date?

Het materiaal is altijd up-to-date. Tenminste twee keer per jaar herzien wij ons digitale lesmateriaal. Zeker op het gebied van Mediawijsheid (social media) verandert er in de wereld van leerlingen veel en snel, en is het noodzakelijk om bijvoorbeeld bepaalde onderwerpen over apps aan te passen, toe te voegen of juist te verwijderen.

Heb ik als docent (voor)kennis nodig?

(Voor)kennis over ICT en internet is gewenst, maar niet direct noodzakelijk. Voorbereiding voor de lessen uiteraard wel.


Voor de voorbereiding per les hebben we lesbrieven voor de docent. Mocht jij je als docent toch meer vertrouwd willen voelen op het gebied van ICT en internet, dan kunnen we uiteraard een training voor docenten op locatie organiseren. Klik hier om een docententraining aan te vragen.

Krijgen de leerlingen een certificaat?

Ja, DIGIT kan afgesloten worden met het behalen van een certificaat. Echter, Instruct is geen erkende opleider, maar een uitgever. Dit biedt de vrijheid voor jou als docent om niet één certificaat uit te draaien per leerling voor het behalen van DIGIT, maar bijvoorbeeld per domein of zelfs per hoofdstuk. Erg leuk en handig voor in een portfolio!



Hoeveel tijd kost DIGIT?

DIGIT is een volledige online methode. Per doelgroep is de tijdsduur verschillend. Bekijk hier de productoverzichten van DIGIT-po, DIGIT-vo, DIGIT-mbo of DIGIT-start voor meer informatie.

Omdat DIGIT volledig online is, kunnen leerlingen ook thuis inloggen om huiswerk te maken. Wanneer er op school geen 40 uur beschikbaar is, is het dus mogelijk om gemakkelijk huiswerk mee te geven.

Moet ik DIGIT in een bepaalde volgorde doornemen met mijn leerlingen?

Nee, niet per sé. Alhoewel wij wel aanraden om met Basiskennis ICT te starten. Hier zitten namelijk veel competenties in waar ze bij Mediawijsheid en Informatievaardigheden ook gebruik van kunnen maken. Instruct biedt voorbeeld leerlijnen hoe leerstof het best behandeld kan worden.

Werkt DIGIT op elk device en in elke browser?

Ja, DIGIT is device- en browseronafhankelijk. Echter, bij de behandeling van hoofdstukken  in Basiskennis ICT gaat DIGIT in de theorie uit van het gebruik van een Windows-pc met Office 2016/2019 Office 365 of een Chromebook met Google G Suite.

Is er ook een nulmeting beschikbaar?

Ja, die is er. De nulmeting is voornamelijk bedoeld als diagnostisch hulpstuk. De docent zal zelf naar aanleiding van de scores met de leerling de vervolgstappen gaan bepalen.

Wat heb ik nog meer nodig om een les met DIGIT te kunnen geven?

Aangezien het gros van de stof door middel van filmpjes wordt uitgelegd aan de leerling, is het raadzaam om leerlingen te verplichten om een koptelefoon of oordopjes mee te nemen. Verder heb je als docent alleen een glimlach nodig.


Zie voor meer informatie ook het Whitepaper: DIGIT, hoe doe je dat?


Download het whitepaper hier:

‘Digitale geletterdheid, hoe doe je dat. Tips voor implementatie’ .


Whitepaper: Digitale geletterdheid, hoe doe je dat?


Organiseren jullie bijeenkomsten voor docenten?

Wij organiseren regelmatig DIGIT bijeenkomsten, evenementen en webinars. Via nieuwsbrieven brengen we je hiervan op de hoogte en je kunt ze tevens hier vinden.


De bijeenkomsten zijn inspirerend en leerzaam. De ontmoeting met vakgenoten staat centraal. Het doel is om docenten wegwijs te maken in de leeromgeving en in de inhoud van de methode.


Vaste elementen van een bijeenkomst: een interactief programma, actuele onderwerpen, delen van ervaringen en boeiende sprekers. Ook vind je ons regelmatig op onderwijsgerelateerde beurzen.