Basiskennis ICT

Basiskennis ICT is een domein van DIGIT VMBO en DIGIT H/V. Het domein Basiskennis ICT is beschikbaar in een Windows/Office variant en een Chromebook/Google Apps variant. Afhankelijk van wat de leerling op school gebruikt, zal je hierin een keuze moeten maken voor de leerling. Het blok dat je niet gebruikt, kan je onzichtbaar maken voor de leerlingen.

Basiskennis ICT is een breed begrip. Het SLO en Kennisnet beschrijven het als volgt:

  • Het kennen van basisbegrippen en functies van computers en computernetwerken (‘knoppenkennis’); het kunnen benoemen, aansluiten en bedienen van hardware; het kunnen omgaan met standaard kantoortoepassingen (tekstverwerkers, spreadsheet-programma’s en presentatiesoftware), het kunnen omgaan met softwareprogramma’s op mobiele apparaten; het kunnen werken met internet (browsers, e-mail); op de hoogte zijn van en kunnen omgaan met beveiligings- en privacy-aspecten.

Basiskennis ICT is zelfstandig door te werken door de leerlingen en bevat 22 lessen van 50 minuten verdeeld over 4 onderdelen, te weten: De Grondbeginselen, Word/Google Documenten, Excel/Google Spreadsheets, PowerPoint/Google Presentaties. In dit domein gaan leerlingen veel praktisch aan de slag.

DIGIT & Basiskennis ICT

  1. De grondbeginselen

    In ‘De grondbeginselen’ leren leerlingen hoe ze met Windows/Chromebook moeten werken; hoe ze mappen kunnen aanmaken, verplaatsen, weergeven en kopiëren in Windows. Hoe ze online bestanden kunnen opslaan via bijvoorbeeld OneDrive en GoogleDrive en hoe ze apparaten kunnen synchroniseren.bs1

  2. Tekstverwerken

    Bij ‘Tekstverwerken’ leren ze de basisvaardigheden van Word/Google Docs kennen. Van het openen en opslaan van tekstbestanden, tot het maken en invoegen van een tabel, inhoudsopgave en index. De leerlingen krijgen hier alle handvatten waarmee ze in het vervolg kwalitatief goede verslagen kunnen produceren.bs2

  3. Presenteren

    Bij ‘Presenteren’ gaan we dieper in op het gebruik van zowel PowerPoint/Google Presentaties als Prezi. Hoe maak je een doelgerichte presentatie. Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een presentatie? Wel of geen video? Wel of geen hand-outs?bs3

  4. Spreadsheets gebruiken

    Bij ‘Spreadsheets gebruiken’ nemen we de leerlingen aan de hand bij het ontdekken van Excel/Google Spreadsheets. Wat is Excel/Google Spreadsheets en wat kun je er mee? De bedoeling is om leerlingen bewust te maken van de bijna onbegrensde mogelijkheden die deze programma’s te bieden hebben. Van de vulgreep tot enkele functies en grafieken. De basis wordt hier gelegd.bs4